Friday, January 23, 2009

jodoh atau cinta 5

“DANISH...” Tanpa sedar nama itu terluah dari bibir Iman. Dirinya masih dalam keadaan terkejut. Baru sejam lebih mengetahui Danish atu bumbung dengannya sudah membuatkan Iman rasa sesak nafas di buatnya. Satu kerja pun tak boleh nak fokus.
“ Iman, did you just call my name?” Suara cukup Iman kenali melawati telinganya. Iman sedikit terkedu. ‘Alamak dia dengar ke aku sebut nama dia tadi? Hisy telinga dia ni superpower betullah’ Iman bermoolog dalam hatinya. Perlahan-lahan dia berpaling. Pasti Danish kini di berlakangnya. Suka selamba di pamerkan.
“Hmm... tak sangka Encik Aiman ni perasan orangnya. Mana ada saya panggil awak. Okay lah saya sambung kerja saya dulu.” Iman menahan malu. Dia bergerak pergi dengan air milo masih separuh di dalam mugnya.
“Hmmm... iyelah tu. Air ni untuk saya ye.” Selamba Danish mengambil mug dari tangan Iman lalu di hirup perlahan. Iman tak sempat berkata apa, Danish sudah menghilang.
Danish membawa mug itu di bawa ke biliknya. Beberapa orang memandang pelik padanya. Setiausahanya seperti tekedu melihatnya. Reaksi muka Zahlia setiausahanya itu membuat dia berhenti seketika. Semua melihatnya seperti orang bersalah.
“ Kenapa Zahlia? Awak tengok saya macam nak telan je.” Nada Danish seakan bergurau. Serius dalam bergurau.
“Itu mug cik Iman, Encik Aiman. Nanti Cik Iman...” Tak sempat Zahlia menyudahkan ayat, Danish segera memotong.
“Oh. Itu ke ingatkan apa. Saya share minuman dangan Iman. Satu lagi. Iman tu bukan cik tapi Puan Iman. Awak tolong minta fail perkerja Iman dari Jabatan Sumber manusia.” Tanpa pamitan Danish pantas berlalu. Senyuman di bibirnya. Langkah pertama telah di ambil. Dia mahu semua orag tahu status Iman. Dia tak ada masa untuk ada persaingan sekarang. Iman perlu di jauhi dari semua ancaman lelaki sebelum Danish bisa menawan Iman.
Tadinya Zahlia ingin menegur Danish kerana sangkanya bahawa Danish tersilap mengambil mug Iman tetapi nyatanya dia yang di kejutkan dengan khabar bahawa bosnya itu berkongsi minuman dengan Iman. Tanpa perlu meragui lagi kerana dia sendiri nampak kesan lipstik di mulut gelas putih yang ada tinta I LOVE U di atasnya itu. Melihat warna itu seperti lipstik yang biasa di gunakan Iman.
Tambah mengejutkan adakah di suruhnya memanggil Iman sebagai Puan Iman. Iman dah berkahwin ke? Beberapa staf lain yang berada di Jabatan tersebut terus pergi ke arah Zahlia. Mereka mendengar pekara yang sama di dengari oleh Zahlia dari mulut C.E.O muda itu. PUAN IMAN? Semua tertanya-tanya kini.
“Hisy. Cik Iman dah kahwin ke Zah? Kenapa bos panggil dia Puan Iman?” Salah seorang gadis di pejabat itu pantas bertanya. Mereka yang lain pula menunjukkan rasa ingin tahu yang tinggi.
“Mana lah aku tahu.” Zahlia menjawab perlahan. Seketika kelihatan Iman keluar dari pantry sambil membawa mug merah yang memang tersedia di pantry. Semua mata ke arah gadis itu.
Iman merasa pelik di perhati oleh kumpulan gadis di hadapan meja Zahlia. Malah dia perasan bukan hanya mereka memadangnya seolah-olah dia mahluk asing malah setiap pasang mata yangada di situ juga memandangnya pelik.
“Kenapa?” Suara Iman bertanya. Bagai berjanji semua kepala di situ terus bergerak memandang ke arah lain dan semua sudah kembali ke tempat asal.
‘Hmmm... Ini sah sah mengumpat ni.’ Desis hati kecil Iman. Pantas Iman bergerak menuju ke dalam biliknya.

No comments: