Saturday, September 9, 2017

BAB 4 : Setia Menunggu

BAB 4




Kerana arahan Megat Ehsan waktu sarapan tadi, Elman terpaksa menghantar Athiya ke rumah mertuanya. Kalau tak disebabkan abahnya, memang dia tak sanggup nak duduk sekereta dengan Athiya. Dia lakukan semua ini sebab dia hormatkan abahnya. Tapi tidak bermakna dia akan bertoleransi dengan Athiya juga.

Athiya tak berani nak bersuara. Dia duduk senyap di samping Elman yang memandu. Dia tahu kalau tak disebabkan paksaan bapa mertuanya, memang Elman tak sudi lah nak tumpangkan dia balik rumah orang tuanya.

Jadi sebagai seorang yang sedar diri Athiya mengambil langkah untuk berdiam diri. Takut kalau kena sembur nanti, dia juga yang makan hati. Jadi sebelum apa-apa terjadi, Athiya perlu pastikan dia dalam zon selamat. Tema nya bersama Elman adalah safety first.

Tiba- tiba Elman membelok dan memberhentikan keretanya di sebuah perhentian bas yang tidak jauh daripada kawasan perumahan keluarga Elman. Belum sempat Athiya hendak bertanya apa-apa. Elman dulu memberi arahan. "Kau turun sekarang." ‘

"Hahhh???" Nada Athiya jelas menunjukkan dia terkejut dan tidak faham.

Athiya dah terkebil-kebil apabila di suruh turun di situ. Ehhh... ini bukan rumah nya. Bila masa pula rumah dia bertukar jadi stesen bas.

"Turun lah. Kau ingat aku ada masa nak layan kau? Daripada aku layan kau ni lebih baik aku layan kucing tepi jalan tau. Kau pergi balik sendiri." Elman membuka seatbelt Athiya. Kasar.

Elman lepaskan kemarahan dia pada Athiya. Dia tunjukkan bertapa jijiknya dia untuk berada dekat dengan Athiya. Betapa bencinya dia pada keluarga perempuan itu.

"Tapi..."Athiya cuba hendak berbincang dengan Elman.

Bukan dia nak sangat pun Elman mengikut dia pulang. Dia boleh pulang sendiri kalau Elman tidak sudi menghantarnya. Cuma dia akui ada benarnya apa yang dikatakan oleh mertuanya pagi tadi. Apalah kata orang kalau dia balik bersendirian hari ini tanpa Elman. Naik uber atau teksi pula tu.

"Kau ni tak faham bahasa ya!! Kan aku cakap kau pergi balik sendiri. Baliklah sendiri. Apa yang susah sangat nak faham.” Tempelak Elman.

Elman menjadi bertambah marah. Dia tak sangka, pandai pula Athiya hendak membantah kata-katanya. Memang dasar tak sedar diri perempuan ini.

“Abah...” Athiya masih dua tiga hendak membuka pintu kereta. Elman tengah bergurau dengan dia ke sekarang ini? Tak kan lelaki itu sanggup hendak memalukan orang tua sendiri.

“Kau tak payah nak guna nama abah lah. Aku tak takut pun. Lagipun kau jangan ingat aku sudi nak pijak rumah pengikis macam keluarga kau.” Sembur Elman sinis.

Sentap Athiya. Dia cepat-cepat keluar daripada X6 milik Elman. Dalam kekalutan itu sempat dia mendengar pesanan terakhir Elman. “Lagi satu belum tentu kau lama tinggal kat rumah tu jadi tak perlu nak bawa barang kau banyak sangat. Menyemak je nanti.”

Terputus nafas Athiya mendengar pesanan itu. Memang mulut lelaki bernama Elman itu setajam pedang samurai. Terpancung terus hatinya. Bertambah sayu dia melihat kereta hitam itu meluncur laju sebaik dia menutup pintu. Tak tunggu sesaat pun. Sampai hati Elman tinggal kan dia kat tepi jalan orang yang tiada harga diri.

Sakit dan perit sekali perasaan itu. Athiya menepuk-nepuk dada sendiri. Dia mendongak ke atas, menahan air matanya yang ingin gugur. Jangan menangis Athiya. Jangan menangis untuk orang yang tak tahu mengasihani seperti Elman.

Pahit sekali kata-kata tadi tapi Athiya terpaksa telan juga kata-kata Elman. Kalau suaminya dah tak sudi hendak menghantar dia. Dia pun tak sudilah nak menumpang Elman. Lelaki itu ingat dia tak boleh nak berdikari. Dia bolehlah cari pemandu lain. Athiya mengambil telefon bimbitnya. Aplikasi uber dibuka. Masa untuk mencari... harap-harap dapat pemandu yang lagi kacak daripada Elman.



Elaman memilih untuk melepak di Starbuck selepas dia meninggalkan ‘miss plain jane’ tu di tepi jalan. Puas hatinya dapat melepaskan geram pada Athiya. Jangan Athiya ingat gadis itu boleh besar kepala padanya hanya kerana mendapat sokongan dari keluarga dia.

Elman membuang pandangan keluar. Melihat gelagat orang ramai yang sibuk menghabiskan masa hujung minggu di pusat membeli belah. Pejabat cumalah alasan dia meloloskan diri daripada orang tuanya tadi. Aroma kopi membuatkan dia sedikit tenang.

Dia perlu ketenangan untuk mengatur balik kehidupannya. Dia perlu masa untuk menyusun kembali fikirannya. Apa yang telah terjadi baru-baru ini terlalu cepat. Terlalu pantas sehinggakan dia tiada masa untuk memikirkan yang terbaik buatnya.

Seminggu lepas dia masih tunang kepada Athila. Gadis yang cantik yang memikat hatinya. Tapi semalam, dia menjadi suami kepada Athiya. Suami kepada bakal kakak ipar tak jadinya. Bertunang dengan orang lain. Bernikah dengan orang lain. Siapa yang tak tertekan? Kalau bernikah dengan orang di cintai, tak apalah juga. Ini dengan gadis biasa-biasa yang menyakitkan hati.

“Assalamualaikum. Dah kenapa kau ni? Tiba-tiba ajak aku lepak pula hari ini.”

Helmie melabuhkan punggungnya dihadapan Elman. Cawan caramel macchianto diletakkan diatas meja. Wajah Elman yang penuh masalah itu di pandang pelik. Hai pengantin baru pun banyak masalah ke???

“Tak boleh ke aku nak ajak kau keluar dah?” Mahu tak mahu saja Elman melayan pertanyaan teman baiknya. Tak ada mood.

“Tak adalah. K

au tu pengantin baru. Belum sampai 24jam pun kau menikah, kau dah ajak aku lepak. Memanglah aku pelik. Selalunya kalau pengantin baru, waktu sekarang ni memerap je kat rumah.” Sindir Helmie. Dia menghisap rakus air kopi kegemarannya. Dah macam orang hilang anak dia tengok kawan dia seorang ini.

“Kau bercakap macam kau tak tahu apa yang dah terjadi.” Keras suara Elman.

Kata-kata Helmie bagai meletakkan garam diatas luka dia. Helmie ingat dia bahagia dengan perkahwinan ini? Bercakap macam Helmie tak tahu sejarah dia dan Athiya. Dia ajak Helmie keluar untuk menenangkan fikiran. Bukan membuatkan dia tambah serabut.

“Maaflah bro. Tapi kalau begitu pun, takkan kau tinggalkan wife ko macam tu je kat rumah. Kau kesianlah juga kat dia. Wife kau tak salah kot.” Helmie menggeleng kepala dengan sikap panas baran Elman. Sikit-sikit nak marah. Emo betul Elman sekarang.

“Dia balik rumah keluarga dia. Ambil barang.” Elman menyisip air kopi dihadapannya. Dah suam. Matanya langsung tidak memandang kearah Helmie. Sedar pasti akan ada soalan yang akan menyusul.

“Kau tak temankan dia?” Mata Helmie membesar. Dia menegakkan postur tubuhnya. Keras hati betul Elman sampai sanggup membiarkan isteri yang baru di nikahi balik sendirian. Biarpun tak suka, tapi tak kan Elman tak terfikir langsung nak menjaga air muka isteri dan keluarganya sendiri.

“Malaslah. Tak ingin aku nak jejak kaki aku kat rumah tu lagi. Sakit hati aku ni.” Luah Elman. Dia menarik nafas dalam. Pejamkan mata. Ingin lupakan rasa perit yang menusuk di kalbu.

“Aku faham perasan kau. Athila memang tak patut buat kau macam tu. Tapi janganlah sampai kau lepaskan kemarahan kau pada isteri kau pula. Aku tengok isteri kau okay je.” Helmie cuba menasihati. Masa sekarang penting untuk dia menjalankan tugasnya sebagai teman baik.

“Alah.... Dia tu sama je dengan keluarga dia. Mata duitan. Kau ingat kenapa dia setuju hendak berkahwin dengan aku kalau bukan kerana harta.” Sinis wajah Elman memperlekehkan isteri sendiri. Wajah Athiya terbayang di mata. Membuatkan darahnya mendidih kembali.

“Kau janganlah cepat menghukum. Mana tahu dia tak sama seperti yang kau sangkakan. Lagipun kalau kau tahu dia macam tu, kenapa kau masih setuju untuk teruskan pernikahan kau hari tu.” Helmie menepuk dahi sendiri. Dia tak faham sungguh dengan kawan baik dia seorang ini. Hari tu bukan main lagi bersetuju. Sekarang banyak bunyi pula.

“Sebab mama aku yang beriya nak aku kahwin dengan dia tu. Entah apa yang dia sogokkan pada keluarga aku sampai semua ahli keluarga aku sayang sangat dengan dia. Abah aku pun boleh layan dia baik je.” Rungut Elman. Bibirnya mencebik tak puas hati.

“Mesti ada sesuatu pada dia yang buat family kau sayangkan dia. Takkan kau tak tahu. Bukan kau dan dia membesar bersama ke?” Helmie cuba menyuntik rasa keraguan dalam diri Elman. Dia rasa seseorang perlu buat Elman berfikir.

“Aku tak rapat sangat dengan dia tu. Lagipun tak ada yang menarik tentang dia untuk buatkan aku rasa nak rapat dengan dia. Miss plain jane.” Ego sungguh Elman menuturkannya.

“Yalah. Aku tahulah taste kau macam mana. Kau nak yang cantik je. Yang pandai bergaya. Mana nak pandang yang biasa-biasa. “ Jengkel sungguh Helmie dengan sikap Elman. Nasib baik mereka dah lama berkawan.

“Well. Semua lelaki suka perempuan cantik. Kau sendiri pun suka cuci mata.” Selamba wajah Elman mengakui kata-kata Helmie. Ya, Athiya bukan citarasanya.

“Untuk cuci mata, boleh lah bro. Bukan untuk kahwin. Kalau nak kahwin, aku cari yang simple-simple je. Janji boleh jaga aku dengan baik. Yang high maintenance ni, sakit pula kepala aku nak jaga nanti. Asyik nak turut kehendak dia je. Aku tak banyak duit macam kau. Mana mampu nak beli macam-macam hanya semata-mata untuk memujuk.” Helmie sempat menyindir Elman.

Bukan Helmie tak ingat bagaimana Elman berhabisan untuk Athila dulu. Semua kemahuan gadis itu dituruti. Sampai temannya itu sanggup memberi kad kreadit kepada Athila. Dulu bukan main lagi melabur untuk dapatkan perhatian Athila. Akhirnya tetap juga Elman kena tingal begitu saja. Buat penat diri je melayan perempuan macam tu. Tapi masih juga Elman tak insaf lagi.

“Dah... Aku tak nak dengar lagi hal ini. Aku ajak kau lepak ni untuk tenangkan fikiran. Bukan nak serabutkan lagi otak aku.” Berubah wajah Elman apabila kisah silam dia diungkit kembali. Dia tak suka. Dia tak selesa.

Helmie mengangkat bahu tanda tak kisah. Biarlah apa pun Elman nak kata. Dia tak kisah. Yang penting dia tahu apa yang benar.

No comments: