Tuesday, March 31, 2009

Jodoh Atau Cinta 24

“Sebenarnya I datang sini sebab nak bincang dengan Arrisya. Hujung bulan ni memang keluarga I nak masuk merisik dan tetapkan tarikh pertunangan. Cuma I nak berbincang supaya dalam hujung minggu ni keluarga I nak hantar rombongan so hujung bulan ni nak bertunang trus je nikah tapi itulah nak tanya tuan punya badan dulu.” Tanpa segan Hakim mengenggam erat tangan Arrisya. Dua tahun mengenali gadis itu dia sudah cukup percaya gadis itu boleh menjadi ratu hatinya.

“Amboi cepatnya Hakim. Dah tak sabar lagi ke?” Usik Iman nakal. Danish menjeling Iman manja.

“Kalau pada I tak ada masalah. Lagipun benda yang baik ni tak elok di lengahkan. Tapi kenalah tanya dengan tuan badan. Kalau persiapan tu tak ada masalah rasanya.” Danish mengembalikan suasana serius. Bukan apa pekara macam ini tak elok i bawa gurauan.

“Itulah kalau ikut hati I ni. Malam ni juga I ajak kakak you ni kahwin.” Seloroh Hakim. Danish dan Iman ketawa. Hanya Arrisya tersenyum malu.

“Macam mana kak Arrisya?” Tanya Iman.

“Akak ikut je tapi sempat ke nak siap semua?” Tanya Arrisya. Lagipun dia sedar tak elok dia dan Hakim ke hulu ke hilir tanpa ikatan yang sah. Lebih-lebih lagi dengan gelaran balu yang di sandangnya.

“Hmm setujulah tu. Akak janganlah risau. Danish dengan Iman boleh tolong dengan persiapan tu.” Janji Danish. Iman menjeling Danish di sebelahnya pastilah si Danish tu berat je kaki nak tolong nanti. Alih-alih dia juga nanti.

Malam itu persetujuan pun di buat yang majlis itu akan di langsungkan. Danish ingin bermalam di rumah Iman tapi Iman menegahnya. Iman malu pada Arrisya sebenarnya. Baru tadi ketika berbual di dapur untuk menyiapkan makan malam mereka berlima, Iman menidakkan yang dia dan Danish sedang bercinta. Iman hanya menyatakan mereka hanya berbaik. Baik sebagai seorang kawan. Apa yang Danish lakukan pada Hakim tadi bukan sebab cemburu tapi sebab ego seorang lelaki. Danish buat muka namun Iman buat tak tahu. Esoknya lenguh juga Iman memujuk Danish sampai hampir dia pula nak merajuk. Manja sangat Danish tu...huh..


Iman meninjau manusia-manusia yang ada di depan balai ketibaan luar negeri di KLIA itu. Dia dah lambat hampir 15 minit. Iman melilau ke kiri dan ke kanan. Akhirnya dia temui di carinya. Mama Suenya di sana. Tengah bercakap dengan seseorang yang duduk membelakanginya.

“Assalamualaikum. Mama Sue.” Iman memberi salam. Suhana yang leka berbual dengan temannya agak terkejut. Melihat Iman pantas sahaja dia tersenyum berdiri menghapiri Iman dan terus memeluk gadis itu.

“Waalaikumsalam, adik apa khabar?” Suhana bertanya pada gadis yang sudah di anggap anak sendiri itu.

“Sihat alhamdullilah. Sorry ye mama, Iman lambat sikit. Tadi train datang lambat. Abang cakap dia lewat sikit. Agaknya sekejap lagi sampai kot.”Iman menyalam tangan wanita yang sebaya dengan arwah ibunya itu. Di cium pipi kiri dan kanan mama Sue nya.

“Mama cakap dengan siapa tadi?” Iman menoleh pada lelaki yang bercakap dengan Mama Suenya. Wajahnya jelas terkejut dan kemudiannya mempamerkan perasaan kurang senang.

“Adik. Tak nak salam papa adik ke?” Suhana yang sedar perubahan anak gadis itu menegur Iman. Iman memandang mama Suenya minta di fahami.

“Adik, mama tak pernah ajar anak mama macam ni. Baik abang baik adik kan? Janganlah malukan mama sayang.” Suhana mendesak lagi. Iman menarik nafas panjang lalu meghulurkan salam pada lelaki yang separuh abad di hadapannya.

“Tengku apa khabar?” Iman tetap mencium tangan Tengku Farid, papanya. Tak lama. Namun untuk memanggil lelaki itu papa dia belum kuat lagi. Iman sendiri tak menyangka akan bertemu lelaki itu di sini.

“Baik.” Sepatah sahaja kata-kata yang keluar dari mulut Tengku Farid. Dia ralit memandang wajah anak bongsunya itu. Iman mewarisi mata dan hidungnya. Yang lain lebih kepada arwah bekas isterinya. Rindunya dia pada arwah Khadijah.

Demi bertemu anak-anaknya itulah dia sanggup menemani Suhana yang kebetulan sama penerbangan dengannya. Apabila Suhana menyatakan Iman dan Farhan yang menjemputnya, pantas Tengku Farid menawarkan diri menemani Suhana memandangkan kedua anaknya tak sampai lagi.

“Mama Sue dengan papa tadi satu flight. Lepas ini apa kata kita makan bersama.” Suhana mencadangkan mereka makan bersama. Dia tahu kenapa Tengku Farid sanggup menunggunya sebab Iman dan Farhan.

Suhana tak perah menyalahkan Farid berpisah dengan Khadijah kerana dia tahu kisah sebenar yang terjadi. Sebab itu dia tak pernah mempersoalkan kesetiaan Khadijah pada Tengku Farid walaupun mereka dah berpisah.

Iman tak tahu nak menjawab apa. Namun dia di selamatkan dengan panggilan telefon dari abangnya yang bertanyakan mereka di mana. Iman memberi arahan pada abangnya tentang lokasi mereka. Tak sampai sepuluh minit abangnya sudah terpacak di tempat mereka berada.

Iman perasan wajah Farhan jelas berubah memandang wajah papa mereka turut ada di situ. Berbanding dirinya yang sudah hampir lima tahun tak berjumpa papanya, Iman tak tahu bila kali terakhir Farhan berjumpa dengan lelaki itu. Mungkin sudah berbelas tahun kot.

Seperti Iman, Farhan turut di paksa menyalami Tengku Farid oleh Mama Sue. Demi menjaga hati mama Sue, mereka menerima cadangan Mama Sue yang ingin mereka berempat makan bersama. Farhan dan Iman pantas berpakat duduk di tempat duduk hadapan meninggalkan Mama Sue dengan Tengku Farid duduk di bahagian penumpang.

Mereka singgah di Restoren Masakan Melayu memandangkan Mama Sue teringin nak makan masakan melayu. Walaupun terasa kekok, Iman mahupun Farhan tetap menunjukkan muka manis sehingga kes kemalangan Iman terlepas dari mulut Farhan.

“What?” Suara Tengku Farid dan Suhana sama-sama terkejut.

“Kenapa adik tak bagitahu mama? Farhan?” Ternyata Suhana tak suka kedua anak agkatnya itu menyimpan rahsia.

“Tak ada apa bendalah mama. Kami tak nak mama risau. Lagipun tak teruk.”Iman cuba membela abangnya.

“Tak teruk pun kenapa tak bagitahu? Macam mana boleh kemalangan tu?” Tengku Farid menjadi serius. Dia tak tahu hal ini. Kenapa hal ini tak dimaklumkan kepadanya oleh P.A dia.

Memang selama ini dia menghilang dari hidup anak-anaknya. Namun dia tak pernah lupakan mereka. Segala apa terjadi pada mereka dia tahu melalui P.Anya yang khas untuk memantau anak-anaknya dari jauh. Dia tahu Farhan kini ada firma guaman sendiri dan dia tahu Iman sedang bekerja dengan syarikat mertuanya. Malah soal kontrak kahwin Iman dan Danish pun berjaya di cungkilnya.

“Adik?” Suhana menggesa memandangkan Iman tak menjawab soalan Tengku Farid itu.

“Hmm... Hari itu sehari selepas Iman balik dari London. Masa tu Iman tengah drive balik dari beli barang. Iman perasan ada kereta yang ikut Iman. Tak tahu macam mana tahu-tahu Iman dah terlaggar pembahagi jalan. Cuma dua tiga hari lalu Iman ada teringat yang kereta ikut Iman tu yang menghimpit Iman samapi telanggar pembahagi jalan.” Iman menjawab malas.

“Bahaya tu. Iman dah lapor kat polis?” Tanya Tengku Farid lagi. Dia risau akan anak perempuannya itu.

Dia takut apa yang pernah terjadi pada Khadijah akan terjadi pada anak-anaknya. Musuhnya ramai dan orang yang berdendam akan hubungan dia dan Khadijah dulu pun ramai. Dia berpisah dengan Khadijah, arwah ibu Iman dulu pun kerana Khadijah di culik dan di ugut bunuh. Dia terpaksa melafazkan talak tiga pada Khadijah yang di acukan pitol di kepala wanita kesayangannya itu.

Demi untuk para musuhnya yang tidak mahu kehadiran Khadijah dan anak-anaknya dalam hidupnya, Tengku Farid terpaksa melepaskan orang-orang kesayangannya jauh. Demi melindungi mereka yang dia sayang, dia sanggup menyerahkan kedua anaknya untuk di jaga oleh orang lain. Atas sebab itu selama ini dia cuba menyembunyikan anak-anaknya dengan tak menghubungi mereka.

p/s Iman buat N3 ini dalam keadaan tersangat tension dan penat.. Nak releas lah Iman buat n3 ini. makanya pasti ada yag tersalah dan tersilap ejaan atau bahasa.. Iman minta maaf.. Dan tolonglah komen ye... Iman harapkan komen semua...

13 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

waaaaahh..
makin menarik nieh..
da taw latar belakang iman..
besh2..
will wait 4 new n3....
huhu..

zunnurain said...

emmm..
best2...
cma pendek ja..
cpt la smbungggg..
nway gudlark...
:(

rLin a.k.a aLyn said...

cita nie smakin "brjalan"..
e2 la, kak iman try la atar kat editor mna2 utk dpublishkn..
insya'allah boleh..

Anonymous said...

best sgt2
tp nape pendek sgt
x sabar nak tgu next n3

aRie_anR said...

BEST SANGAT..KESIAN GAK KAT TENGKU FARID..HUHUHUHU

oryzasativa87 said...

iman accident
airtu sbb kene
langgar ngn musuh ayh die ke?
bkn sbb kecuaian die sniri ke?
iman dlm bhaya nie..
suspen2..

Anonymous said...

best...
buat la part2 romantis danish n iman byk siket ye...

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

hu.h.u....

sory kak ngah..

arini baru sempat nk komenn...

pape pun maintain best!

take ur time..

kitorg boley tgu laaa!

Nasuha said...

die lafazkan talak sbb isterinye diugut bunuh..
so talak tu x sah la kan..sbb die dipakse
huhu~

norhamizah said...

sy xthu apa yg mahu di komentarkan tapi olahan ceritanya bagus sekali..seakan2 membawa diri ini ikut skli...rasa tidak sabar untuk menunggu keseluruhan ceritanya...

arinirashidi said...

kak iman!!!!!!!!!
chayok chayok...
gud lux ya...
for ur final exm and your thesis...
gud lux jgk untk ur next karya

azie said...

bessss nye citer ni........
cepat la smbg
xsaba la....huhuhu
by da way gud luck
cayok99!!!!!

ceritaku MEMORIKU said...

citer yg makin menarik
huhu
suke2
-na'dz