Saturday, August 1, 2009

CINTA? PENTING KE?8

“Nak pergi mana ni?” Dannia bertanya pada Adam yang tenang memandu di sebelahnya. Selalunya mereka lunch berdekatan dengan pejabat Dannia je tapi hari ini jauh pula.

“Kalau kita hendak mulakan rancangan kita. Kita perlu pergi ke tempat kawan-kawan bon... mama dan papa pergi. Jadi cepatlah hal kita tersebar.” Adam seolah tak ada berperasaan.

“Okay.” Selepas balasan Dannia. Masing-masing lebih gemar berdiam diri. Entah apa yang di fikirkan, biarkan hati bersendiri.



Adam berhenti di hadapan hotel Hilton. Dannia nampak agak terkejut. Namun dia hanya menurut apabila Adam keluar. Saat itu Adam menunggu Dannia. Adam menghulurkan tangannya buat Dannia.

“Kenapa?” Dannia tidak faham.

“Kita kan sekarang couple. So be one.” Adam bersuara romantik. Dia mengelipkan matanya memujuk. Hati Dannia bagaikan terpujuk lalu menyambut tangan Adam. Mereka beriringan masuk ke hotel itu.

Saat mereka masuk. Dannia perasan ada mata yang melihat mereka. Ada juga yang tertoleh. Mungkin kerana ketampanan Adam menarik mereka. Tentu hairan sekali kan? Yang kacak seperti dia mendapat gadis yang sederhana seperti Dannia. Dannia terasa rendah diri. Ingin dia menarik kembali tangannya di genggaman Adam tapi Adam mengeratkan lagi genggaman itu. Malah menarik Dannia merapati dirinya.

“Tenang. Semua akan okay.” Bisik Adam lembut di telinga Dannia. Dannia saat itu percaya Adam akan menjadi pelindungnya.

Adam mengambil tempat duduk yang agak jauh dari pelanggan lain tapi agak terbuka. Memang niatnya membuat kontroversi. Dari dia masuk tadi dia sudah nampak beberapa orang kawan keluarganya. Memang dia memilih tempat yang betul untuk memulakan langkah. Mereka memesan makanan ala carte je untuk tengah hari itu.

“Kita memang pilih tempat yang betul. Petang ni temankan I masuk track. I nak kenalkan you dengan kawan-kawan I pula.” Ajak Adam sebaik makanan mereka sampai. Adam betul-betul mengatur setiap apa yang boleh menyebabkan kisah mereka ini heboh secepatnya. Segalanya untuk rancangan mereka.

“Masuk track? I busy sikitlah petang ni Adam.” Dannia betul-betul tidak boleh petang ini. Yelah dia terlalu banyak kerja sekarang.

“Hmm... okay. Kalau macam tu tak pe lah. You nak I jemput ke nanti?” Adam tetap bertanya walau selama ini itulah tugasnya.

“ Tek perlulah. I balik naik teksi je kot atau I minta abang ashraf jemput. Lagipun, you kan nak masuk track?” Dannia menolak. Dia rasa segan pula untuk selalu menyusahkan Adam.

“Kalau Ashraf yang jemput, tak apa. Tapi kalau bukan Ashraf yang jemput. Cakap kat I. Jangan naik teksi tau.” Adam tak mungkin lepaskan Dannia naik teksi sorang-sorang. Malam pula tu.

“Yes bos.”Gurau Dannia. Adam hanya tersenyum. Dannia merenung senyuman itu. Senyuman yang ikhlas di matanya.

“Adam, kalau I tanya sesuatu, you jangan marah ya?” Dannia bagai berat untuk bertanya.

“Sejak bila you minta kebenaran untuk bertanya ni? Tanyalah. I tak akan marah selagi soalan itu tak melampau.” Akui Adam. Dia tak boleh berjanji biarpun perit tapi itu kenyataannya. Kita tak boleh terlalu mudah berjanji.

“Hmm... Dah lama I nak tanya. I tak menyusahkan you ke Adam?” Dannia beranikan diri bertanya. Menguatkan hati untuk menerima jawapannya.

“I pernah merungut ke? Kenapa you tanya macam tu?” Adam nampak tak senang. Soalan itu menampakkan bagai dirinya tak penting buat Dannia.

“You memang tak pernah merungut. Tapi Adam, I rasa I dah terlalu menyusahkan you. Datang berjemput balik berhantar.” Segaris rasa bersalah memang muncul di wajahnya.

“Kalau I rasa menyusahkan, I tak kan buat Nia. Dah lah tak payah fikir lagi. Habiskan cepat makanan tu.” Dengan senyuman Adam melegakan hati Dannia. Dannia membalas senyuman itu lalu menghabiskan makanannya.


“Adam. Kebetulan pula kita jumpa di sini ye. How are you?” Mereka di tegur oleh seorang lelaki yang sudah berumur. Mungkin dalam separuh abad. Adam dan Dannia segera berdiri hormat.

“Dato. Baik, sihat je. Dato macam mana?” Adam nampak ramah dengan lelaki yang di panggil Dato itu.

“I sihat. Well kita ni kena pandai jaga kesihatan. Berteman nampaknya.” Dato itu mengerling ke arah Dannia. Dannia menghadiahkan senyuman manis. Tanda hormat. Menjaga muka Adam.

“Kenalkan Dato. Ini Dannia. Dannia, ini Dato Arif, kawan papa I.” Adam memperkenalkan kedua-duanya. Sekali lagi Dannia tersenyum lalu mengangguk hormat.

“Hmm Dannia. Manis nama itu semanis orang nya. Hai lepas ni tak perlulah bonda you risaukan you lagi ya Adam. Okaylah uncle minta diri dulu.” Sempat Dato itu mengusik sebelum memohon diri. Dia bersalaman dengan Adam.

“Bonda?” Tanya Dannia.

“Mereka memang panggil mama macam tu. Jom kita balik.” Adam mengajak Dannia pulang. Dannia tanpa ragu menerima sahaja alasan Adam.



Dannia tergelak mendengar cerita Zarul. Dia dan Zarul sedang berbincang tentang kontrak klien mereka bersama. Ada beberapa orang kerani lain yang turut berada di pejabat itu sedang bersiap-siap untuk pulang. Dia pun engah berkemas. Cuma mereka terpisah kerana mereka berada di pejabat Dannia. Dalam-dalam tertekan selepas penat memerah otak begitu, Zarul membuat lawak menceritakan kisah klien mereka ini bergaduh dengan isterinya di khayalak ramai. Pernah juga terdengar gossip tu tapi tak tahu pula kisahnya macam ni sekali.

“Betul ke macam tu sekali?” Dannia bertanya dalam tawanya yang bersisa. Zarul hanya memerhati Dannia ketawa. Nampak cantik sangat Dannia ketika itu. Terlalu cantik hingga dia teralit sebentar. Dannia sedar Zarul yang leka memerhatinya itu, dengan sendiri terhenti ketawanya.

“Cantiknya Dannia gelak. Dah lama kan kita tak macam ni?” Zarul masih ralit merenung Dannia.

“Hmm... Benda dah berlalu Zarul.” Dannia cuba mengelak berbicara soal itu.

“ Dannia masih sayangkan Zarul tak?” Pertanyaan itu membuatkan Dannia dengan sendiri membalas renungan Zarul.



“Assalamualaikum.” Salam itu menyelamatkan Dannia. Dannia menjawab salam itu lalu menyuruh pemberi salam itu masuk. Kedengaran pintu pejabat Dannia yang memang terbuka sedikit itu di tolak dari luar. Wajah Adam muncul di depan pintu dengan sekotak piza di tangannya. Wajahnya sedikit tegang ketika itu.

“Adam. Kata nak masuk track malam ni.”Tanya Dannia manja. Saja melunakkan suaranya. Dannia kedengaran gembira.

“Hai. Adam tak jadi masuk track. Takkan nak biarkan Nia tak makan. Ni Adam bawakan pizza untuk Nia. Hai Zarul.” Adam meletakkan pizza itu di atas meja Dannia sambil menegur Zarul.

“Hai.” Zarul membalas lembut sapaan itu. Senyuman sinis di berikan melihat wajah Adam yang agak tegang itu.

“Lama lagi ke nak siap kerja ni?” Tanya Adam.

“Dah siap dah. Nia memang tengah mengemas ni. Kenapa datang? Kan Nia kata tak payah jemput.” Tanya Dannia. Teringat tengahhari tadi dia menolak Adam menjemputnya. Mengenangkan Zarul ada di hadapan mereka. Kata ganti nama pun dah berganti kepada Adam dan Nia

“Adam call Ashraf. Dia kata Nia tak call pun minta jemput sebab tu Adam datang. Nak makan kat sini ke?” Adam bertanya sambil melihat pizza di atas meja itu.

“Ikut Adam jelah.” Putus Dannia untuk mengikut keputusan Adam. Saat itu dia sudah siap berkemas.

“Kita baliklah. Okay, Zarul, kami pergi dulu. Pizza tu you ambiklah.” Adam menghulurkan salamnya pada Zarul dan Zarul menyambutnya.

“Cuba hormatkan hak orang.” Amaran Adam dalam nada yang tegas sebelum melepaskan tangan Zarul. Zarul tersenyum sinis. Dia faham maksud Adam. Dannia terkejut tak sangka.



Adam hanya senyap sepanjang perjalanan ke tempat pakir. Dannia mengikut langkah Adam dari berlakang. Sampai ke dalam kereta pun Adam tetap senyap. Pecutan Adam pula laju daripada biasa.

“Kerja? Itu ke kerja? You janji nak call Ashraf tapi you tak call. Kalau I tak pergi pejabat you tadi, mesti sampai sekarang you tak balik lagi kan?” Suara Adam tiba-tiba melengking kuat.

Dannia di sebelahnya hanya terkejut. Memang pantang Dannia sekarang kalau orang itu menengkingnya begini. Nampaknya bunga-bunga pergaduhan semakin nampak.

10 comments:

MaSin said...

ala...xnk r gaduh2...
adam tny r dulu ap nia buat..
jgn main serang jer..
kesian nia..

Anonymous said...

duh~adam cemburu nampaknya...
cemburu tandanya sayang..
adam,admit it.u dah sygkan dania kan?
haha~
kak iman,dah lama tak ym ngan kak iman kan?
~arini~

nursya said...

aloh2...
ader org cemburu yek..
xpe cemburukn tandanya syg...
hihihi...

azzakiah said...

akhirnya.. lama tol tunggu n3 nih..
aah, ala.. diorg da stat gado2 lak..
aduhai..
jangan la cam ni..
bawak2 le berbincang dulu...

iman,cpt2 tulis taw..
x sabar nak taw pe jadi kat depa tuh.. :)

Unknown said...

adam cemburu...
huhu...

xmo la mrh kt nia....
adam tye la baik2...

hehe...

continue yer,,...

Izyan Helmi said...

hi iman...thanx update cter ni..hehe

Anonymous said...

laaa jgn la marah. aiyoo

rosse - violet said...

dier jelous...dier jelous...wawa.wa...bestnyer.....n bilerlah si nia tu nk jatuh cinta kt adam hah?

Anonymous said...

cepat laaa sambung..

Reading Auto Locksmith said...

Goodd share