Thursday, March 26, 2009

CINTA? PENTING KE? 5

Adam memerhati Dannia keluar dari CRVnya. Hari ini hari pertama dia mengambil Dannia dan menghantar gadis itu pergi kerja seperti yang di rancang di dalam rancangannya. Sempat juga mereka bersarapan bersama tadi.

Pagi tadi sedikit terkejut Adam melihat Dannia apabila gadis itu muncul di hadapan matanya. Bukan apa... Gadis itu nampak menawan dengan kemeja biru berjalur dan di padankan blazer hitam paras pinggang serta seluar slack hitam menampakan keanggunan Dannia yang lebih berkarisma. Tudung berwarna biru lembut itu menambahkan lagi keayuan pada wajah mulus itu. Manis pula dengan solekan tipis di wajah gebu Dannia tapi cukup memikat itu.Adam sedikit terpesona dibuatnya.

“Thanks Adam.” Dannia mengucapkan terima kasih pada Adam. Dia mengatur letak cermin matanya tanpa binkai itu di wajahnya.

“Welcome. I jemput you lunch nanti okay.” Adam ingin mengatur temu janji dengan Dannia lagi. Kalau boleh sekerap mungkin biar gossip tentang mereka tersebar.

“I tak janjilah Adam. Takut sibuk.” Dannia takut kerjanya membuat dia terpaksa mungkir janji nanti.

“Sibuk pun kena makan juga. Macam mana sibuk pun you kena jaga diri. I jemput you and no excuse okay. Kalau you tak boleh turun kita lunch kat bilik you je. Nanti I bungkuskan.” Adam ikhlas menawarkan bantuan. Dia mahu Dannia menjaga kesihatan.

“Okay Adam, nanti I turun. Tapi you kena call I dulu okay. Takut I lupa pula’ Dannia pantas memberi persetujuan. Hish malulah dia nak lunch dengan Adam kat office nanti tak pasal-pasal timbul isu baru. Penerimaan mereka terhadap imejnya inipun dia tak tahu bagaimana sudahnya inikan nak tempah lagi satu masalah.

“Hmm. Nanti I call you. By 12.45, I tunggu you kat bawah. Bye. I pergi dulu. Assalamualaikum.” Adam menurunkan handbrek nya.

“Waalaikumsalam. Drive carefully.” Dannia meminggir lalu menonton Adam berlalu pergi.

Dannia melangkah masuk ke dalam bangunan pejabatnya. Setiap orang yang di laluinya melihat dia seperti makhluk asing. Seperti biasa dia terserempak dengan Pak Ali, pengawal keselamatan yang akan meronda setiap pagi itu dan dia tak segan silu menegur lelaki yang sudah separuh abad itu.

“Assalamualaikum Pak Ali? Apa khabar hari ini?” Dannia memang ramah dengan semua orang. Dia tak memilih siapa kawannya. Sama ada tua muda atau apa pangkatnya sekalipun. Dia tak segan kalau duduk melepak di pondok keselamatan dan dia tidak malu makan di tangga-tangga dengan makcik cleaner malah dia lebih selesa berkawan dengan mereka yang banyak pengalamannya.

“Waalaikumsalam. Dannia, cantiknya Dannia hari ini.”Pak Ali tergamam juga melihat tranfromasi imej gadis itu.

“Terima kasih Pak Ali. Dannia naik dulu Pak Ali.” Malu pula Dannia mendengar dirinya di puji sebegitu. Pak Ali oran kedua memujinya hari ini selepas Adam. Segera dannia hilang di telan kotak lift itu.

Dannia lebih bersemangat untuk melangkah setelah dua pujian di terimanya. Namun cuaknya tetap ada. Pagi tadi dia teragak-agak juga untuk memulakan hidup ‘baru’nya ini. Sebaik melangkah masuk ke pejabatnya di tingkat 10 itu, semua mata memandangnya.

Yang paling lucu adalah, Fazley salah seorang executive di bawahnya tersembur air teh apabila dia mengucap salam pada lelaki itu. Yelah bukan dia pekak selama ini dia di panggil Gadis melayu terakhir. Tapi hari ini rasanya panggilan itu lenyap sendiri.


“Morning Grace. Anything for me?” Dannia bertanya lembut pada setiausahaku. Jawatanku sebagai legal consultant kanan membolehkan ku mendapat khidmat seorang setiausaha.

“Grace?” Dannia memanggil lembut nama Grace melihat gadis itu tergamam memandangnya.

“Eh... Ahh.. Cik Dannia ada meeting dengan Encik Zarul dan Dato pukul 9.15 nanti.

Lepas tu Cik Dannia dah tak ada appoinment. Cuma Cik Dannia, esok adalah due date untuk final draf for SRI. Holding. Cantik Cik Dannia hari ni.” Puji Grace. Hampir setahun bekerja di bawah gadis itu. Hari ini dia bagai melihat orang lain di dalam diri ketuanya.

“Thanks Grace. Tolong aturkan meeting saya dengan Fazley dan Mira pukul 3 petang nanti ye. For the final draft untuk SRI Holding tu.” Dannia melihat jam di tangannya sudah pukul 8.45 pagi. Sekejap lagi dia kena menghadap Zarul dan majikannya Dato Fuad. Dannia masuk ke pejabatnya. Beberapa fail di teliti sebagai persediaan untuk masuk ke ruang perbincangan itu. Mungkin ada tender baru yang akan masuk.

Hari ini dia tak sibuk dengan temu janji cuma satulah... Terpaksalah dia memerah otak menyiapkan final draf tu petang nanti. Walaupun sudah 90% siap tapi masih ada banyak lagi yang boleh di perbaiki.


“ Maaf Dato. Saya terlambat. Tadi ada call dari SRI holding berkenaan Draf esok. There are slightly changes in the draf.” Dannia memohon maaf atas kelewatannya yang hampir lima minit itu. Di dalam pejabat ini memang mementingkan ketepatan masa.

“Never mind. WOW... you looks wonderful today Dannia.” Dato Fuad memuji salah seorang pekerja kesayangannya. Kalau dia menyatakan Zarul senjata utama syarikat, Dannia pula lombong emas kepada syarikatnya. Mereka berdua muda dan bijak.

Zarul yang mendengar pujian Dato itu turut berpaling. Matanya terpaku meluhat Dannia. Lama sudah dia mengenali Dannia dan hari ini dia melihat Dannia sebagai orang lain. She is beautiful. Tak beralih matanya dari Dannia sehingga Dannia duduk di sisinya berhadapan dengan Dato Fuad.

“Amazing transform. Ada apa apa ke ni?” Seloroh Dato Fuad. Dannia hanya tersenyum.

“Tak adalah Dato. Well people do change Dato.” Dannia menjawab sopan. Rasanya jawapan itu boleh di kira cukup kuat.

“Okay, kita tutup buku soal itu. Mari kita mulakan dengan isu hari ni. Zarul, janganlah pandang anak dara orang macam tu. Kalau dah terpikat tu baik cepat masuk jarum. Nanti kena kebas pula.” Tegur Dato Fuad dalam gurauan. Sedar sejak dari Dannia masuk tadi, mata Zarul langsung tak beralih.

Zarul tersenyum malu di tegur begitu. Zarul benar-benar ralit memandang perubahan pada Dannia. Dia pernah berkawan dengan Dannia, pernah bercinta dengan gadis itu. Dia tahu kecantikan hati Dannia cuma baru hari ini dia nampak kecantikan luaran Dannia yang selama ini tersembunyi di balik imej kekampungannya. Dannia hanya tersenyum hambar.

Hampir sejam mereka berbincang tentang aturan projek terbaru syarikat dan berbincang untuk pengambilan baru legal consultan yang akan di letak bawah seliaan Dannia dan Zarul.

Jarak masa yang hampir sejam itulah Dannia sentiasa perasan yang sesekali Zarul mencuri pandang ke arahnya. Sesekali Zarul hilang dari perbincangan kerana merenungnya. Dannia tidak selesa. Sangat tidak selesa. Sebaik sahaja habis perbincangan cepat-cepat sahaja Dannia meminta diri dengan alasan menyiapkan draf untuk esok.

“Dannia... Dannia...” Terdengar suara Zarul memanggilnya yang sudah di hadapan. Mahu tidak mahu Dannia berhenti dan menunggu Zarul menghampirinya.

“Ada apa Zarul? I nak cepat ni.” Hari ini secara rasminya Dannia bercakap secara peribadi dengan Zarul setelah mereka berpisah. Kalau selalu mereka hanya bercakap bila perlu sahaja. Itupun soal kerja.

“Hmm.. Zarul nak ajak Dannia lunch hari ni.” Zarul masih menggunakan ganti diri dengan nama seperti waktu bercinta dulu walaupun Dannia sudah menukarkan panggilan nama itu dengan ‘I’ dan ‘You’.

“Sorrylah Zarul. I sibuk. You keluarlah dengan Intan. Kecik pula hati dia nanti. I pergi dulu.” Di dalam hati Dannia bersorak gembira kerana hari ini dia berjaya menolak Zarul untuk pertama kalinya. Kalau dulu Zarul yang sering menolak dan mengelak kini giliran dia pula.

Zarul hanya melihat Dannia melangkah penuh yakin. tak sangka gadis itu cepat berubah. Dulu Dannia pasti tak mengelak kalau di ajak keluar tapi sekarang gadis itu dah berubah? Dendamkah gadis itu padanya?

13 comments:

Hafia Hana said...

hu.h.u..

jgn la si zarul kacau line...

juni_5386 said...

jd org first ni....hehee...best la iman.xsaba nak tgk ye tol2 kapel ngan adam...

juni_5386 said...

jd org first ni....hehee...best la iman.xsaba nak tgk ye tol2 kapel ngan adam...

nurhakim said...

best lah n3 kli nie iman..
lpas nie kasi zarul jeles skt ngn adam...hihiii
t bt best2 tau..

Bie Hassan said...

org pertama yg komen...huhu..
padan ngn muka zarul...
dannia da jual mahal...
sweet betul adam....

Miss Kira said...

nak lg..
best la..
x sbr nak tggu smbgnnya

::cHeeSeCaKe:: said...

pdn muke si zarul ni..
mmg jnis laki yg memntingkn kecantikan btul..dulu xmo,bile da cntik terhegeh2..nk dania ngn adam gak..!smbung lg..!best2..

na said...

iman bg prngajaran ckit kat zarul 2.. biar padan muka dia... ingat prmpn kampg kalau bergaya tak cantik ker... baru tau.. lelaki biasa lah nak tgk cantk luaran jer walpn prmpn 2 rosak abs... huh... LELAKI jgn bg peluang.. hidp hanya sekali so hanya ada 1 peluang jer.. jgan beri peluang ke-2 kerna kita hdp hnya sekali.. no rewind.. xda siaran ulngan dlm khpn.. biarkan dannia couple ngan adam.. zarul tolak tepi lah..

endless love said...

hahaha..
padan muka ko zarul..
dulu sape suruh x tengok
dania tu ngn mata hati..
tgok ngn mata keranjang ko tu
mmgla ko x nmpak
speciality dania tu

adam yg gak mampu menilai
kelebihan yg ada pd dania
adam gune mikroskop tu psl die leh nmpak..hahaha

laki cm zarul tu x pndai menilai
yg mane intan yg mane kace..
just pndang pd cantik luaran je
confirm lpas ni zarul terhegeh2
nk kat dania balik
mentang2 dania dh cun
jilatlah ludah ko balik zarul
kalo muka x malu..huhuhu

endless love said...

iman,
bile nk smbung CPK?
jgn biar trgantung tau
kalo bole nk tau smpai
endingnyer..
cite ni dh makin hot..
x sbr nk tau smbungan..
go go iman..

Anonymous said...

semakin best ni...
cepat la sambung...xsabo nk baca lagi....

Anonymous said...

bagus2..penolakan pertama...zarul mmg patut diajar...i pon ade kes ngan zarul..sama je sikap 2 2 org tu...ajar la lg..jgn kasi can..

Anonymous said...

padan muka si zarul tu...
tu la lain kali jgn tgk org dari luaran nya...pandang la dari dalaman nya...kan dah menyesal...
huhuhuhuhu...kak iman cpt la smbg...
ajar ckt si zarul tu..
heheheheee


~azie~