Thursday, February 18, 2010

CInta? Penting ke? 15 - Akhirnya kisah mereka-

Adam mungkin tak selembab yang Tasha sangkakan. Usai Tasha memutuskan talian. Tangannya pantas menelefon Dannia. Tak lama dia menunggu selepas deringan suara Dannia memberi salam menyapa. Adam menjawab. Lama talian itu di biarkan sepi dengan kata-kata. Hanya nafas mereka yang kedengaran.

“Nia” Suara Adam lembut menyebut sepotong nama itu. Hati Dannia terusik bila namanya di sebut sebegitu lembut. Indah di pendengarannya.

“Ya.” Dannia membalas dengan nada yang sama. Kenapa perbualan mereka hari ini terasa lain. Terasa bak ada pari-pari hati.

“Tasha ada jumpa Nia tadi?” Adam bertanya perlahan. Hatinya menahan debaran menunggu jawapan Dannia.

“Ada.” Dannia menjawab malu.

“Tasha kata dia ada cerita pada Nia pasal Adam. Betul ke?” Bertambah lagi debaran yang Adam rasakan.

“ Tasha memang ada cerita pada Nia soal Adam. Nia tak pasti...” Ayat Dannia tak sempat habis apabila Adam memotong.

“Nia tunggu Adam kat pejabat ya. Sekejap lagi Adam sampai. Ada benda Adam nak berterus terang pada Nia. Tungg Adam ya Nia.” Ayat terakhir Adam itu penuh erti buat Dannia. Wajah Dannia merona merah menahan malu. Tak sangka Adam sedrastik ini. Mana Adam yang lembab di katakan oleh Tasha tadi?

“Nia akan tunggu Adam.” Dannia membalas yakin. Mereka berbicara seiringan. Kala itu hanya senyuman yang hadir di bibir mereka. Mereka masing-masing sama menganyam rasa bahagia.




Wajah Adam bersinar ketika tiba di hadapan pejabat Dannia. Ketika Adam sampai, Dannia sedang mengemas segala hartanya. Dia sudah mohon cuti setengah hari yang walaupun hanya tinggal suku dari waktu kerjanya.

Dannia tahu tak mungkin untuk dia dan Adam berbicara disini malah Dannia sendiri tidak mahu mereka berbincang di tempat ini jadi lebih baik dia mengambil langkah awal ambil cuti dan mereka pergi ke mana-mana untuk berbincang.

“Nia siap nak ke mana ni?” Adam bertanya lembut. Entah kenapa getaran di hati itu tak sama seperti hari-hari yang lepas.

“Keluar dengan Adam lah. Kita bincang kat luar ya.” Dannia menjawab sopan sambil tangannya sudah mencapai beg tangan dan beg kerja miliknya. Adam mengangguk, menunggu Dannia di muka pintu. Beg kerja Dannia di ambil. Kesian pula pada Dannia.

“Mari.” Adam mengajak Dannia beredar. Di laluan ke pintu besar perjabat mereka terserempak dengan Zarul. Adam awal-awal lagi dah memaut rapat tubuh Dannia ke arahnya. Matanya memberi syarat. Dannia milikku. Jauhi dia.

“Nia. You nak ke mana ni?” Zarul tidak mengendahkan padangan maut dari Adam. Dia bertanya seolah-olah Adam tiada di situ.

“I nak keluar dengan Adam.” Dannia menjawab tulus. Tak terniat pun nak membuatkan Zarul cemburu walau sememangnya itu terjadi.

“Kami pergi dulu. Jom Nia.” Adam selamba mencapai jari jemari Dannia lalu memimpin kekasih hatinya itu keluar.

Zarul melihat pasangan itu pergi. Entah kenapa hatinya terasa tewas dan putus asa. Mungkin ini akhirnya dia dan Dannia. Dia perlu terima ini sebagai satu takdir buat mereka berdua.




Adam membawa Dannia ke tempat pertama mereka mula-mula berjumpa dulu. Bukit Cerakah yang menyimpan banya cerita tentang pertemuan mereka. Adam ingin jadikan tempat ini tempat akan juga akan menyaksikan saat indah dia dan Dannia menjadi seorang kekasih. Biarlah tempat ini terus menjadi tempat mereka mengukir bahagia.

“Ini tempat kita mula-mula jumpa kan Nia. Di sini Adam kenali Dannia. Sebelum kita kenal, lama Adam perhatikan Nia. Adam perhatikan cara Nia. Gelagat Nia dan wajah Nia. Mungkin takdir Allah, hari itu hujan dan hati Adam terbuka untuk mengajak Nia naik kereta Adam. Kenali Nia buat Adam kenal dunia di sebalik dunia Adam.” Luah Adam. Mereka waktu itu sama-sama bersandar di kereta Adam memandang ke arah Bukit cerakah.

“Adam dah banyak tolong Nia, Adam. Dannia di hadapan Adam ini adalah Dannia yang Adam telah bantu untuk dapatkan hidup. Waktu Adam jumpa Nia dulu, Nia umpama ikan yang tak ada air. Sekarang Nia menjadi ikan yang bebas berenang di lautan.” Dannia turut bersama-sama mengimbau kenangan bersama Adam.

“Hati Adam dah terpikat Nia. Hati Adam dah jumpa perlabuhannya. Hati Adam dah terpaut pada Nia. Adam bukan seorang yang pandai bermadah. Selama ini Adam ingat Nia boleh baca hati Adam. Rupanya Adam tersilap kira hingga macam-macam berlaku pada hubungan kita. Sekarang Adam tak ingin pekara itu berulang. Adam cintakan Nia.” Luah Adam dengan satu nafas panjang. Dannia terpaku tak sangka Adam akan meluahkan perasaannya begitu sekali. Merah wajahnya menahan malu.
Lama Adam menunggu tindak balas dari Dannia. Namun Dannia hanya bisu membeku. Adam memaling tubuhnya agar berhadapan dengan Dannia. Tangannya mengunci bahu Dannia. Kini wajah bertentang wajah. Mata menusuk ke mata.

“Adam cintakan Dannia. Sudi ke Dannia Arrisya menjadi suri hati Adam?” Adam bertanya terus ke wajah Dannia. Wajah gadis idamannya itu semakin merah.

“Dannia pun cintakan Adam.” Dannia menjawab berani sambil matanya menentang sinar cinta di mata Adam. Sesaat dua mereka saling berpandangan sebelum Dannia menunduk malu.

Adam bagai menang seluruh alam. Hatinya terlalu gembira. Senyumannya bertambah lebar. Jawapan Dannia cukup ringkas dan padat. Jawapan pada segala persoalannya selepas ini. Adam memaut dagu Dannia dengan jarinya. Sekali lagi membuat Dannia memandang ke arahnya. Bibirnya mendekati dahi Dannia. Dekat semakin dekat sehingga membuatkan Dannia memejam mata tak mampu memandang wajah Adam. Hanya tinggal seinci dari dahi Dannia, Adam berhenti. Wajahnya di sinari dengan senyuman.

“Adam simpan ciuman ini untuk saat pertama Dannia Arrisya sah menjadi isteri Adam Ammar.” Ujar Adam sambil mengusap lembut dahi Dannia. Dannia tersenyum malu.




Adam menghantar Dannia di hadapan pejabat Dannia. Mereka perlu mengambil kereta Dannia dulu di sana. Wajah kedua-duanya menunjukkan betapa indahnya percintaan mereka. Tadi sebelum mereka ke mari bersiar-siar dulu di sekitar Bukit Cerakah.

“Betul ni nak Adam tunggu bie kat sini je? Tak nak Adam temankan bie?” Adam bertanya pada Dannia. Panggilan manja Dannia telah di ubah pada Bie.

“Betul. Janganlah risau. Bie bukan nak pergi mana pun.” Dannia memberi senyuman selesa buat Adam.

Dannia keluar dari CRV milik Adam. Baru selangkah dia menjejakkan kakinya di tangga pintu gerbang ke pejabatnya. Dannia di serbu oleh sekumpulan manusia. Tiba-tiba dirinya terasa seperti artis. Dannia terus terpinga-pinga dibuatnya. Adam yang melihat terus merapati Dannia. Dia nyata terkejut seperti Dannia.

“Tengku, betul ke gadis ini gadis misteri pilihan Tengku?” Ada suara yang bertanya. Satu demi satu soalan yang sampai di telinga mereka.

Adam tidak menjawab, dia hanya menarik Dannia yang terpaku rapat ke tubuhnya. Adam memimpin Dannia kembali ke keretanya. Adam rasa ini bukan masa dan tempatnya untuk mereka berada di sini. Mereka berada di tempat yang salah sekarang.

“Adam, bie pening.” Dannia mengadu apabila dia sudah selesa di tempat duduk sebelah Adam yang baru menghidupkan kereta.

“Bie? Bie okay tak ni?” Adam bertanya pada Dannia. Wajahnya risau. Wajahnya bimbang. Dannia cuba tersenyum namun dia tak mampu. Akhirnya pandangannya kabur dan dia hilang dari dunia.




Saat Dannia membuka matanya. Wajah bimbang Adam, Ashraf dan Doktor Arif menyapa pandangannya. Dia kini terlantar di katil wad dengan tangannya di masukkan air. Nasib baik dia tak sedar ketika jarum itu mencucuk ke kulitnya kalau tak, mahu dia menjerit tak mahu.

“Nia dah sedar?” Doktor Arif merapati anaknya itu. Adam dah berdiri di sebelahnya. Dannia hanya mengangguk.

“Nia kenapa papa?” Dannia cuba untuk bangun. Adam membantu Dannia duduk di atas katilnya. Bersandar.

“ Nia terkejut je. Tak ada apa-apa pun.” Doktor Arif memberi senyuman mesra buat anak gadisnya itu.

“ Nia pengsan macam ni pun, ada orang tu risau macam nak rak.” Ashraf menyindir Adam. Adam hanya tersenyum.

“Hmmm Orang sayang tu along. Nia, papa dengan along keluar dulu. Adam ada pekara nak bincang dengan Nia.” Doktor Arif meminta diri sambil mengheret sekali anak bujangnya bersama. Ashraf yang nakal sempat mengeyitkan matanya buat Adam.

“Adam nak bincang apa dengan Nia?” Dannia bertanya lembut sambil memandang wajah kekasih hati.

“Bukan Nia, tapi Bie.” Adam membetulkan panggilan diri Dannia.

“Ya bie. Sekarang Adam nak bincang apa dengan bie?” Dannia cuba menyembunyikan senyumannya.

“Adam nak bincang dengan bie tentang wartawan. Adam nak ajak bie untuk berhadapan dengan wartawan. Adam dah bincang dengan papa. Papa pun setuju itu cara yang terbaik buat kita bie.” Adam mengenggam lembut tangan kekasih hati.

“Papa bie ke papa Adam?” Dannia sempat bertanya soalan yang tak berapa nak relevan itu.

“Papa bie lah. Boleh tak ni?” Adam bertanya lagi pada Dannia. Dannia berfikir sebentar. Wajahnya jelas menunjukkan dia menimbang segala kemungkinan.

“Bie ikut jelah Adam. Kalau papa kata okay. Okaylah.” Dannia tiada pilihan lain. Apa yang boleh dia lakukan lagi. Kalau dah ini cara yang terbaik.




“Dannia Arrisya memang gadis pilihan saya. Dia bakal tunang saya jadi saya harap lepas ini tak ada isu tentang ini lagi. Kami akan bertunang. Terus terang saya katakan saya dan Dannia tak suka hal kami di heboh-hebohkan. Saya dan Dannia bukan selebriti kami cuma orang biasa. Jadi saya mohon semua supaya tak menganggu lagi hubungan kami.” Adam berkata-kata sopan di depan wartawan yang hadir. Selepas seminggu Dannia keluar hospital satu perjumpaan dengan wartawan di adakan di Hotel Hilton Kuala Lumpur.

“Kami cuma mencari berita Tengku. Agak-agaknya bila tarikh majlisnya itu tengku?” Salah seorang wartawan bertanya lagi.

“Tarikh tu kami tak bincangkan lagi. Kami tak akan maklumkan pada anda. Kami tak mahu apa-apa liputan majlis kami. Kami nak selepas ini tiada liputan tentang kami lagi. Kami harap semua faham.” Kali ini jelas Adam tak mahu ada apa-apa liputan tentang mereka.

Dannia tersenyum di sisi Adam. Nampaknya Adam tahu apa yang mereka perlukan dalam hubungan mereka. Sememangnya hidup seperti ini bukan keinginan Dannia mahupun Adam. Duduk di hadapan wartawan begini membuatkan Dannia rimas. Ini bukan dunia mereka. Bersyukurlah Adam memahami perasaannya dan telah awal-awal memberi pertanda hubungan mereka hanya milik mereka bukan umum.

Selepas ini segala yang terjadi pada mereka bukan lagi untuk tulisan di mana-mana. Di sini Adam dan Dannia akan pergi meninggalkan para pembaca mereka yang setia. Hanya yang mereka di pinta agar semua berdoa hubungan mereka akan mengapai bahagia dan restu yang tulus ikhlas dari semua pihak.

50 comments:

duniaCoklatally said...

saya mau jadi follower tetap kak iman :(( !
plsplspls !

email : alya.violet95@gmail.com

Dyazz said...

saya juga mau jd follower tetap..huuu~

email:edayah_shaokura@yahoo.com

Miss Kira said...

dah abes dah ka??? nnt msti rindu kat adam n dania.. huhuhu

Nu_Rull said...

sy pn nk jd follower tetap blog ni... :)

email : mfzl_10@yahoo.com

Anonymous said...

me 2... add me plss..

suffina@yahoo.com.my

nana_cunoi said...

wah...bestnye ending citer ni..tersipu2 sy membaca,,alangkah bahagianya klu sy jd dania,,.mula2 tu terkejut jgk takut dania mati..,hahaha...ape2 pn mmg best citer ni..thanks iman..

pls add me ; cunoigirl@gmail.com

iman said...

thanks nana... huhu akhirnya penantian iman pada komen CPK berakhir

Liyana said...

akhirnya,berjaya jugak adam melamar Nia...awk, nt add sy jgk eh..
(aryana_86@yahoo.com)

inkdakwat said...

queen78_myheart@yahoo.com

inkdakwat said...

queen78_myheart@yahoo.com

lina a.k.a stitch said...

sya pn nk jd folower ttp kak iman..plzzz...

lina.stitch@gmail.com

Anonymous said...

nak jadi follower gak
pu3_zaqya@yahoo.com

abnormalkah ? said...

jgn la private kan ..
jgn laa ..
tp kan , klo nak private gak ..
nak gak sebok2 baca blog nih .

shark_anis@yahoo.com

mellyssa said...

i want to be your follower too....cs i kat tempat org ...tak boleh dapat novel melayu hanya online novel sahaja yang jadi pengubat rindu....

btw ...good job hofully u akan menghasilkan novel yang menarik dan mendapat idea yang tak putus2....

can u add me at kucinus@gmail.com...

kalau ader novel yang dipublishkan plss inform ok....mybe i will try to get it...

tq so much...how a brilliant work..

Anonymous said...

nak tanya laa..nape nama watak 2 bertukar lak..dannia arrisya ngan adam ammar..bukan namur dania ngan adam syahzan ke?

farra ramli said...

salam,tahniah cite cinta?penting ke? mmg best..haha~~

add saya gk: farlid_88@hotmail.com

Anonymous said...

nak jgak.

sya_5140@yahoo.com

epy elina said...

aku pun nak juga...
epy.elina87@gmail.com

Anonymous said...

sya pon nk gak...
shujun18@yahoo.com....

Anonymous said...

sama gak nk jd follower
hanna_712@yahoo.com

Rubiyanti Basri said...

Akhirnya..ada juga penyudah cerita ni....selalu refresh page Iman tuk entry baru. Nanti kalu blog ni dah private ..please invite me

rubiyanti76@yahoo.com

yuta0330 said...

well2
best2..btw, follower tetap? x phm..

Anonymous said...

cite mmg best
sy mmg suka bc...
jd silent reader je sblum nie...
add sy blh...
zanash


zanash_nianur@yahoo.com

Anonymous said...

nak jugak....

nhlindarazalli@ymail.com

Anonymous said...

best gak cte ni.....
klau nak privatekan...
add la sya..
amy_ina88@yahoo.com

safya said...

saye nak gak..

jgn lupe add saye

Sapiahs@gmail.com

Anonymous said...

luv ur novels..
do add me jugak =]

thafly63@yahoo.com

=ira eddie=

farahaniey_1507 said...

finally~~ best cite nie..nak jd follower..add la sy ye~ best cite kat blog ni..

farahaniey_1507@yahoo.com.my

Anonymous said...

cite yg menarik...
iman.. akak pn nk jd follower tetap blog ni... jgn lpe add akak ya..


safra1808@yahoo.com.my

Nuril said...

nak jugak...nak jd follower tetap jugak =( isk

slipar_nz@yahoo.com

AINA SISTER'S said...

nak jdik follower gak...nnt klu bt private blog please add me k...

iena_sitie@yahoo.co.uk

Anonymous said...

i dh rindu dgn watak dannia n adam..

sblm u buat private blog jgn lupa lar add me...

lela_manja3@hotmail.com

aishahbaik said...

ala iman jgn la privatekn blog....
but my email....
nadbmr@gmail.com
add tau....
peace...!!!

ayuni said...

nia, nak jd follower jgk..
karya_khairul@yahoo.com.my

fazmira said...

sye pown nk jd follower blog ny..
bley laa kak iman..!!!
cter akak yg ny mantap ar...
best..msti sye rindu..
huhu..
:p
swiththiera_sweetsis94@yahoo.com

raNt|ng pUtEh said...

sy pn nk jdik follower ttp gk..=)

addinshah@gmail.com

Anonymous said...

sy pn nk jd follower gak
pcd92_mira@yahoo.com

violet said...

sypun mau....jgn lupe

daamohdnor@gmail.com

Anonymous said...

me 2....plizzz...

fatfiez89@yahoo.com

tq..

Anonymous said...

me too...

zai_leo87@yahoo.com

sya mmg peminat setia...

Nomess said...

sume citer awk mmg best...sbb tu la sy suka..Citer ni best,x bosan baca...smbil2 tu nk promote blog saya jgk utk shawl murah2...

Harga Promosi: beli 3 (RM28)
Free Postage

Silala ke...
http://www.indahshawls.blogspot.com

sharifah aishah said...

jangan lupa add sy gak.

aishainsyirah@yahoo.com

n.haliban said...

apa kata buat satu lagi sambungan akhir?
hehehe

Anonymous said...

setuju ngn n.haliban.....
x puas r...

Minah Gendot said...

K.IMAN..JADIKAN NOVEL YER...BARU BESH...GUD LUCK SIS

nuralieca said...

good job...
nak join gak....

add saye:nuralieca@gmail.com

--aliza---

TQ..

Lissa said...

bez sngat cite ni...thniah Iman...teruskn usaha...
Add me....

O'gosh said...

huh..akhirnya dapat jugak ngabihkan cite ni...hehe...padahal baru tadi je folo..hehe..keep up...sangat LIKE!!!

n!ce_w!nd said...

macam tak kena je kisah ni dengan tajuknya.. hurm.. terlalu kompleks sgt.. dh biasa baca citer yg jenis mcm ni.. haih..

Aida Nadia said...

plez add sy
email...ciknad11@gmail.com