Tuesday, February 24, 2009

Cinta? Penting ke? 3

“Assalamualaikum...” Adam memberi salam. Kebetulan pula. Baru saja dia sampai di Lembah Bayu. Niat di hati memang ingin memulangkan kembali telefon bimbit Dannia. Tak sangka pula terserempak dengan Dannia yang kelihatan penat. Lagaknya seperti lepas habis jogging sahaja.
“Waalaikumsalam. Adam. Buat apa kat sini?” Jelas wajah Dannia sedikit terkejut. Adam tersenyum kecil memandang wajah Dannia begitu.
“Eh... lucu lah muka you macam tu? I nak pulangkan balik phone you yang tertinggal ni.” Adam menunjukkan telefon bimbit yang sebesar tapak tangan budak umur tiga tahun itu pada Dannia.
“Ohhh... Thanks. Jap I nak ambik kot you semalam.” Dannia mengambil telefonnya dari Adam.
“Eh... tak payah lah dulu. Apa kata kita pergi breakfast first? You mesti tak breakfast lagi kan.” Adam mengajak Dannia bersamanya sarapan pagi.
“Hmm. Okay tapi I tak bawa duit jap I ambil beg I dulu.” Dannia sekali lagi berjaya mecetuskan tawa Adam.
“I yang ajak you kan so I lah belanja. Lagipun setakat nasi lemak dengan teh tarik tu I masih mampulah Cik Dannia. Jom kita pergi makan. Dekat-dekat sini je. Tadi I ada nampak gerai kat depan tu masa lalu masuk sini. You tak kisah kan makan kat gerai?” Adam sudah bergerak balik ke keretnya. Sekejap saja dia sudah hilang masuk ke dalam CRV putih itu dan di ikuti Dannia.

“ Kenapa you selalu ke Bukit Cerakah Adam?” Entah kenapa muncul pertanyaan itu dari bibir Dannia sebaik mereka habis memesan minuman.
“ You tanya I. You pula kenapa?” Adam memulangkan balik pertanyaan itu. Dannia tertunduk.
“ I saja nak tahu. Kalau you tak sudi nak berkongsi tak ape lah.” Dannia kembali mengadakan batas.
“ I ada masalah. Family problem actually. Bonda I... maksud I, mama I. Dia paksa I kahwin tapi I tak boleh nak kahwin lagi. Kalau I tak bawa calon dalam waktu terdekat ini I kena kahwin dengan sepupu I so bagi menenangkan otak I yang berserabut, I pergilah ke sana. Sana ada satu tarikan yang menenangkan I.” Adam bercerita secara ringkas sebab utama dia ke Bukit Cerakah.
“Kenapa you tak bawa calon. You tak nak kahwin dengan sepupu you so you mesti dah ada seseorang dalam hidup youkan?” Dannia memang pasti ada seseorang dalam hidup Adam. Jejaka kacak seperti itu mustahil tak punya pilihan hati.
“Yup. I dah ada pilihan hati tetapi I tak boleh bawa dia jumpa mama I. Dia di Singapura sekarang dan dia masih tak bersedia nak jumpa mama I. I betul-betul tak faham lah Dannia. Entah apa yang kaum perempuan fikirkan. Bila kita dah serius nak jumpakan dia dengan keluarga macam-macam alasan. I buntu sebenarnya Dannia.” Adam memberi peluang untuk pelayan menghantar pesanan makanan mereka.
“So kenapa you tak minta kawan you tolong. Maksud I menyamar jadi girlfriend you. Tak perlu megaku depan mama you just you berdua rapat. Mama you mesti sangka dia girl you tapi disebabkan you tak pernah terus-terang dengan mama you so bila buah hati you balik nanti you boleh memperkenalkan die secara rasmi. I rasa mama you tak akan marah sebab you tak pernah cakap perempuan you rapat tu girl you kan? Main teka-teki dengan mama you. I rasa tak ada masalah untuk you terlepas.” Adam tak sangka Gadis yang nampak ayu dan lembut di hadapannya itu boleh mengeluarkan idea yang cukup bernas.
“You kerja apa ye sebenarnya?” Terkeluar pertanyaan itu. Adam seperti dapat mengagak yang Dannia di hadapannya bukan gadis biasa.
“I legal consultant sebenarnya. I kerja dengan Global consultant firm. buat contract and menasihat dari segi undang-undang.” Dannia rela hati bercerita sedikit.
“Ohh...” Adam mengangguk perlahan. Patutlah gadis itu cerdik. Kerjanya sahaja memerlukan daya analisis yang tinggi.
“You mesti tak percayakan. I ni memang tak ada gaya sebagai seorang consultant pun. Sebab tu kot I...” Dannia segera berhenti apabila sedar yang dia sedang membuka pekung di dada.
“Sebab tu apa? Dannia, I tak kisah kalau you nak cerita kat I atau tak. Tapi adil lah kan kalau you cerita kat I sebab you dah tahu masalah I. Jadi tak salah kalau I tahu masalah you?” Adam cuba menggunakan psikologi pada Dannia.
“Psikologi you tak jalan pada I lah Adam. I pun tahu psikologi tau.”Gurau Dannia dalam ketawa kecil. Ikhlas. Gadis ini memang lain dari yang di pamerkan. Semalam gadis yang bersamanya lembut dan pemalu tetapi gadis dihadapannya ini sangat... apa perkataan yang sesuai? sangat mencabar? ya mencabar dari kepintaran dan tutur katanya. Cuma satu yang ada dan sama. Keikhlasan itu.
“I ni adil orangnya Adam. I tahu you hairan. I memang consultant tapi macam I cakap I tak ada imej sebagai consultant. I pernah cuba mengubah imej I tapi yang I dapat hanya sindiran. I berani mengaku sejak di kutuk dulu I tak berani nak ubah imej I sampai pakwe I pun kena kebas dengan orang lain. Hidup I memang macam ni. Suka atau tak I kena terima. Jangan salah anggap. I tak putus asa tapi I just nak orang terima diri I dalam apa keadaan sekali pun.” Iman hanya bercerita di muara sahaja namun di matanya menceritakan seribu kekesalan.
“Hmm mengubah imej you tak semestinya mengubah siapa diri you sebenar. I boleh tolong you dan I minta you tolong I. Macam mana?” Dalam kepala Adam telah merencanakan pelbagai rancangan serampang dua mata.
“Tolong macam mana?” Dannia berminat. Tak pernah orang yang ingin menolong dia berubah. Tak pernah ada orang yang prihatin pada dia sebegini.
“ Well. I akan tolong you ubah penampilan you ad you kena jadi ‘girlfriend’I. Kita ikut seperti yang you cadangkan pada I tadi. Okay?” Adam merenung lembut kepada Dannia. Dannia kelihatan teragak-agak pada padangan matanya.“Come on Dannia. You tak rugi apa-apa. This win-win situation. Tak kan you nak biarkan selamanya orang pandang rendah pada you.” Adam mencucuk lagi. Dannia rasa tercabar. Dannia hanya senyap. Dia masih berkira-kira untuk menerima atau tak Dannia hanya senyap. Dia masih berkira-kira untuk menerima atau tak tawaran Adam. Nyata dia masih takut untuk melangkah. Perlukah Dia Menerima?am

9 comments:

Hafia Hana said...

he..he..
ni kes niaya~
kan tak pasal2 fall in love dkt Adam~

Anonymous said...

best..best...sambung cepat2 yer.....

nurhakim said...

salam...
ending nk sweet sgt..
tpi writer de trtulis nm iman lah kt enovel nie..
pe2 hal pn best..
jgn lp smbng tau...

keSENGALan teserlah.. said...

uurmm....
best2...
but ayt dye terlalu serious lar..
ape kate wat ayt dye secare santai jer..mesty lebey best..
nie just pandangan jer taw iman..not more than that...
hhuhu..no heart feeling yer...
hehe..

iman said...

okay... iman memang suka orang komen and bagi cadangan so iman tahu nak perbaiki kat mana

jat said...

iman..
i luv dis one
yr new novel
its better from the previous one
but then both are nice
teruskan usaha berkarya~~
sy nantikan next n3 awk for both..

=)

khasyikelvin_ said...

yang,
yang akhir ayat tu
ape yg terselit tu?

atashi79 said...

huhhuhu....


i feel something fishy.....

Anonymous said...

salam...cerita yang best..tp terganggu dek kesalahan ejaan..hope u re-check ur work...previous novel pun ade slh ejaan...best of luck!!