Monday, February 8, 2010

CInta? Penting ke? 13

Dannia melilau mencari bayangan abangnya dalam restaurent sri Gading itu. Dannia telah berjanji dengan Ashraf untuk keluar makan pada hari ini. Semalam dia baru kembali daripada kampung. Namun belum sempat bertemu dengan abangnya kerana Ashraf tengah bertugas. Sebelum balik kampung pun dia tak sempat berjumpa dengan abangnya itu. Baru hari ini dia berkesempatan makan bersama dengan abangnya.

“Lama ke along tunggu?” Dannia pantas bertanya sambil melabuhkan punggungnya di kerusi hadapan Ashraf.

“Boleh lah tahan. Kenapa lambat sangat? Along dah orderkan untuk adik dah.” Ashraf membuat muka toyanya. Tak puas hati Dannia datang lambat.

“ Banyak kerjalah along. Ada apa along nak jumpa Nia ni?” Dannia cepat bertanya. Muskil pula dia apabila Ashraf mengajaknya keluar.

“Saja. Tak kan tak boleh ajak adik sendiri keluar kot?” Asraf mengenakan adiknya. Dannia hanya tersengih mendengar sindiran itu.

Mereka kemudiannya berbual tentang hal masing masing. Sedikit menyentuh juga hal Balqis dan Adam. Cuba mengikut kembali perkembangan masing-masing. Rancak perbualan mereka sebelum mata Ashraf ternampak pasangan yang baru masuk ke restaurant itu.

“Adik, itu Adam kan?”Ashraf bertanya pada Dannia. Pertanyaan itu membuat Dannia berpaling. Terbeliak matanya. Sememangnya pasangan mesra itu Adam.

“ Adam” Ashraf melambai-lambai ke arah Adam. Dannia hanya membeku sambil minum. Berdoa Adam tak akan menghampiri mereka. Namun doanya tak termakbul apabila dalam sekejap saja Adam sudah berada di tepi meja mereka.

“Ash, Nia. Kebetulan pula.” Adam menegur sambil bersalaman dengan Ashraf. Mahu tak mahu Dannia terpaksa bermanis muka dengan pasangan Adam. Siapalah gadis tinggi lampai di sebelah Adam ini?

“Tasha, mari I kenalkan you, ini Ashraf dan Dannia. Ash, kenalkan Tasha, kawan aku.” Adam memperkenalkan kedua-dua pihak.. Dannia memerhati sambil bersalaman dengan Tasha.. Inilah Tasha kekasih Adam. Betapa kerdilnya dia berbanding Tasha. Gadis anggun dan cantik.

“Jomlah join kami. Come.” Ashraf mengajak Adam menyertai mereka. Mulanya Dannia fikir Adam akan menolak tapi rupanya tidak. Malah selamba Adam duduk di sebelah Dannia.

Mereka berbual. Namun Dannia lebih banyak mendiamkan diri. Dalam diam Dannia memerhatikan Tasha nampaknya ramah dan baik hati. Sesuai benar dengan Adam. Patutlah Adam sangat menyayangi Tasha. Gadis sebaik dan semesra ini pasti memikat setiap mata yang memandang. Siapalah Dannia berbanding Tasha.

Mereka berpisah di hadapan restauran itu. Dannia cuba tersenyum menyembunyikan rasa hatinya. Hatinya rasa macam di lenyek oleh penggolek jalan. Sakit. Cemburukah dirinya? Iyalah agaknya kot. Namun apa yang dia boleh lakukan. Sememangnya sejak mula lagi dia tahu Adam adalah milik Tasha.




“She jelous of us.” Tasha tiba-tiba berkata-kata. Adam termanggu sendirian. Dia tak boleh nak mengagak apa yang Tasha cuba katakan.

“What?” Adam bertanya kembali.

“Nia, dia jeles dengan dia. You tak perasan ke?” Tasha mengulang kembali ayatnya. Hanya menambah sedikit buat Adam faham.

“Nia jeles? You bergurau ke Tasha. Nia tak akan jeles la. Dia anggap I kawan je.” Adam tak mudah percaya. Teringat lagi kata-kata Dannia di saat buat kali terakhir mereka keluar.

‘Kita hanya kawan. Macam along katakan, ‘buat apa Nia nak terasa hati, itu hak Adam untuk memberitahu Nia atau tak. Kalau betul-betul Nia kawan Adam, Nia tak kan terasa hati’. Betul kata along, buat apa Nia nak terasa hati. Itu hak Adam. Nia kawan Adam je.’

Kenyataan yang membuatkan Adam terasa hati pada Dannia. Terasa hingga hancur setiap lubuk hatinya.

“I perempuan Adam. I tahulah dia cemburukan kita. You tak bagi tahu ke hal sebenarnya pada dia?” Tasha masih menegakkan apa yang dia fikirkan. Tak mungkin naluri wanitanya menipu.

“Belum lagi.” Hanya itu jawapan daripada Adam.

“I harap you cepat beritahu dia. I tak nak ada yang terluka nanti.” Bukan niat Tasha untuk menggesa namun dia tak mahu ada sesiapa yang makan hati dengan hubungannya dan Adam.

“I akan beritahu dia. I cuma perlukan masa.” Adam tak mahu lagi memanjangkan bicara ini. Sengaja dia menguatkan radio supaya Tasha tak aakn terus menggesa.




Menyesal Dannia menerima petolongan Zarul. Tadi keretanya rosak, lalu Zarul yang kebetulan ada di situ menawarkan untuk menhantarnya pulang. Dari terus menghantarnya pulang, Zarul membawanya untuk membeli belah pula. Apa kes betul mamat ni. Dahlah tengah hari tadi hatinya sakit menahan cemburu melihat Adam dan Tasha. Kini Zarul pula mencabar kesabarannya.

“Kita nak pergi mana ni Zarul? You nak beli apa senbenarnya?” Dannia bertanya bosan. Puas berpusing di tempat cenderamata itu namun satupun tak menarik minat mereka.

“Kita jalan-jalan Nia. Nia kan tak pernah keluar berjalan dengan Zarul. Apa salahnya kalau kita jalan-jalan.” Zarul sengaja mencuri perhatian Dannia.

Dannia ingin menjawab namun sepasang mata miliknya terpanah pada sepasang mata lain. Mata yang tajam merenung dirinya dari luar kedai itu. Matanya bertembung dengan mata Adam. Tiba-tiba Dannia rasa tak enak. Namun melihat adanya Tasha di sebelah Adam membuatkan rasa itu hilang.



“Adam kenapa ni?” Tasha bertanya pada Adam sementelah mata Adam tajam merenung ke satu arah. Tasha turut memandang. Dia melihat Dannia bersama dengan seorang lelaki.

“Jom kita tegur mereka.” Tasha pantas menarik lengan Adam. Membawa Adam masuk dan merapati Dannia. Senyuman manis di hadiahkan pada Dannia.

“Nia. Hai, tak sangka kita jumpa lagi. Siapa tu? Boyfriend you ke?” Tasha menghulurkan salam pada Dannia. Dannia menyambut salam itu dengan senyuman manis.

“Hai. I pun tak sangka kita jumpa lagi. Kenalkan ini Zarul. Zarul ini Tasha.” Dannia memperkenalkan kedua-duanya. Namun dia tak memperkenalkan Tasha sebagai teman wanita Adam. Hanya memperkenalkan nama saja. Tak sanggup rasanya memperkenalkan Tasha dengan gelaran wanita istimewa Adam.

“Hai Zarul. You all shopping juga ke?” Tasha cuba beramah mesra dengan Zarul. Memang sesuai dengan sikapnya yang friendly.

“Haah. I minta Nia temankan I belikan hadiah untuk my parent.” Jawapan Zarul mengundang kerutan di dahi Dannia. Tadi tak ada pula Zarul kata begitu.

Bukan saja kerutan di dahi Zarul kelihatan, asap cemburu turut keluar di kepala Adam. Sakit hatinya melihat Dannia bersama dengan Zarul di situ. Hilang moodnya untuk berjalan-jalan.

“Kalau macam tu, kami taknak la kacau. See you all soon. Bye” Hanya suara Tasha kedengaran meminta diri. Adam hanya senyap membeku apabila tanganya di tarik mesra oleh Tasha. Kali ini asap cemburu keluar dari telinga Dannia pula. Sakit hatinya melihat kemesraan pasangan itu.

“Zarul, hantar I balik.” Pinta Dannia dengan nada tegas.

“Balik? Kita tak beli apa-apa lagi.” Zarul cuba menahan Dannia.

“Kalau you nak shopping. You shoppinglah sorang. I balik naik cab.” Dannia berkata keras sambil melangkah. Zarul cepat menahan.

“Okay. Zarul hantar Nia balik.” Zarul tak ada pilihan lain selain daripada mengalah saja.



Ketika Zarul menghantar Dannia di lobi kondominium milik Dannia, Adam sudah menanti di situ. Cepat benar Adam sampai dari mereka (Mana tidaknya kalau Zarul bawa kereta mengalahkan kura-kura). Tapi untuk apa Adam di situ? Bukankah dia tengah syok masyuk berdating dengan Tasha tadi.

“Nia nak Zarul temankan?” Zarul bertanya lembut pada Dannia. Dia dapat merasakan sesuatu akan terjadi.

“Tak pe. Terima kasih kerana hantar I balik.” Dannia menolak tawaran itu lalu keluar. Tanpa menghiraukan Adam dia berjalan menuju ke lift.

Adam hanya mengikut rentak Dannia. Mereka menaiki lift yang sama namun kotak besi itu sepi dari sebarang suara. Apabila sampai di hadapan pintu kondo Dannia, barulah Adam bersuara.

“Kita perlu berbincang, Nia.” Suara Adam tiba-tiba kedengaran. Dannia di sebelahnya hanya termanggu. Mengangguk tidak, menggeleng pun tidak.

“Tak ada benda nak di bincangkan Adam.” Dannia membalas. Dia penat. Satu hari dia penat menahan sakit hati. Sekarang dia malas untuk berfikir.

“Tak ada benda? Banyak benda yang perlu kita bincangkan. Terutamanya bila you keluar dengan Zarul.” Suara Adam tertahan dari melengking. Dannia betul-betul tersentap. Apa masalah Adam ni?

“Apa masalahnya I keluar dengan Zarul? I tak nampak ada masalah.” Kata-kata Dannia membuat Adam menyinga.

Adam menarik Dannia berhadapan dengannya. Mereka berdiri berhadapan. Tangan Adam mencengkam kuat lengan Dannia. Sungguh dia di amuk marah. Benarlah kini Dannia tak perlukan dia lagi. Mungkin benar juga Dannia dah kembali bersama Zarul.

“Tak ada masalah? You tahu I tak suka you keluar dengan dia, tapi you keluar juga dan itu you kata tak ada masalah?”Nada Adam tegas lebih kepada cemburu.

“Kalau I keluar dengan dia. Kenapa? You pun keluar dengan Tasha juga. Ada I marah. Tak ada kan. Yang you nak marah ni kenapa? Adam lepaskan. Sakitlah.” Dannia menambah lagi kemarahan Adam. Dia meronta-ronta untuk di lepaskan oleh Adam.

“I dengan Tasha lain Nia. I tak suka you keluar dengan Zarul. Malah I tak suka you keluar berpoya-poya dengan mana-mana lelaki pun. You faham tak?” Suara Adam keras dan tegas. Amat menakutkan.

“You ni kenapa?” Dannia bertanya lembut. Dia mula takut. Ini kali kedua dia melihat reaksi Adam begini.

“You tanya I kenapa? You tanya diri you. You ada jawapannya. You milik I, Nia. I tak suka berkongsi dengan orang lain. Mula hari ini you tak boleh keluar dengan Zarul atau lelaki lain sekalipun.” Tanpa Adam sedar dia sebenarnya telah melukai hati Dannia. Dannia tak sangka begitu hina dia sekarang di mata Adam. Kata-kata Adam seolah-olah dia kekasih Adam, tapi ternyata dia bukan kekasih Adam. Tasha kekasih Adam. Lalu siapa dia? Adakah Adam menganggapnya perempuan simpanan? Ya. Kata-kata Adam membayangkan itu semua. Adam memang dah melampau.

“Kenapa I tak boleh keluar dengan lelaki lain Adam? I bukan milik you. I bukan kekasih you. Tasha kekasih you. Siapa I di mata you sampai you berkata macam tu pada I? I rasa macam I perempuan simpanan you je.” Dannia di amuk rasa. Dia menunjuk betapa dia terluka dengan Adam.

“I...” Adam terputus bicara. Dia tak tahu nak berkata apa. Melihat kelukan di mata Dannia, hatinya turut terluka.

“I bukan kekasih you Adam. I mampu tengok you bahagia dengan Tasha. I juga ingin bahagia Adam. Biarlah I cari bahagia I sendiri. Kita cuma kawan. Jangan sampai kita jauh kerana sikap you ni. Lepaskan I.” Luah Dannia. Dannia melihat Adam hanya terpaku di situ. Adam telah melepaskan tangannya dan pantas Dannia menghilangkan diri ke dalam kondonya..

Adam terpaku mendengar kata-kata Dannia. Ya baru dia sedar yang dia sekali lagi melukakan hati itu. Memang dia tak ada hak untuk menghalang Dannia bahagia. Adam hanya melihat Dannia berlalu masuk. Tak ada daya menahan. Akhirnya Adam hanya membiarkan sahaja dan berlalu dari situ.

9 comments:

diella said...

huhuhu..adam..make a move la..cpt pujuk nia..

Liyana said...

ADAM....!!!!!
cepatlah bertindak....
jgn la diam je....
gtau la status ngan tasha...

Unknown said...

selo la adam ni..inform je lar..alahai..hihihi

donghae said...

ntah...selow giler...
tension aku laki sipot ni
thanks for the post by the way =P

Anonymous said...

best2....cepat la pujuk Nia...tak mau la rajuk lame.....sambung cepat ok..

nana_cunoi said...

alahai,,..adam,..nape la ko ni slow sgt,,.agaknya smua laki nama adam ni slow kot,,.coz nama laki aku pun adam gak..

hasnah said...

ish..adam...adam..gapo lah jadi mcm gitu. dannia apa kata siasat dulu..hope diaorg ok je lepas nie. tasya pun mcm kwn2 je dgn adam tue..

Anonymous said...

adammmmmmm!!!!!!!!!!!!!
tamau ler selow sgt,
p la cpt pjuk nia tuh...
jgn tunggu lama2,nanti lama2,nia dambil zarul...ngeeee

cik writer mau lg dong...hehehe*_*

nursya said...

hai...
nie la ssh klw 2-2 ego x nk bgtau prasan msg2...
cain kat nia...
huk huk huk...