Tuesday, February 9, 2010

CInta? Penting ke? 14

Telefon kecil milik Dannia mengeluarkan bunyi. Ada panggilan masuk namun Dannia tak kenali sebaris nombor yang terpapar itu. Siapa agaknya? Lambat-lambat, Dannia terus menjawab panggilan itu.

“Hello, Dannia bercakap.” Dannia memperkenalkan diri pada si pemanggil.

“Nia, Tasha ni.” Dannia terkejut apabila si pemanggil memperkenalkan dirinya. Tasha? Perlu apa Tasha mencarinya.

“Nia?” Panggilan Tasha menyedarkan Dannia dari terus mengelamun.

“Ya Tasha. Ada apa ye?” Dannia bertanya lembut pada Tasha. Nasib baik Tasha tak di hadapannya kini. Kalau tidak pasti Tasha dapat melihat wajahnya yang terpinga-pinga.

“Tak ada. Tasha ingat nak ajak Nia keluar makan. Jom. Tasha tunggu Nia kat Sri Gading.” Kelembutan suara Tasha membuat sukar bagi Dannia untuk menolak.

“Baik. Bagi Nia setengah jam. Nia sampai.” Dannia menerima tawaran itu. Tak ada salahnya kalau dia keluar dengan Tasha sekalipun.




“ I ajak you keluar ni sebab nak bicangkan soal Adam.” Tasha memulakan bicara setelah makanan mereka sampai. Hampir saja tersembur suapan pertama Dannia.

“ Adam, kenapa dengan Adam? Tasha, you jangan salah faham I dan Adam kawan baik je.” Dannia takut kalau-kalau Tasha salah faham soal hubungannya dan Adam. Lebih yang Dannia tak mahu kalau hubungan Adam dan Tasha berantakkan kerana dia.

“Nia, wait. You bercakap sebijik macam Adam. Kawan, kawan, kawan. I peliklah kenapa you all berdua susah sangat nak akui.” Wajah Tasha selamba. Malah tersenyum manis. Macam geli hati.

“Akui apa?” Tanya Dannia tak faham.

“Akui yang you all berdua saling suka menyukai. Saling mencintai.” Tenang sungguh Tasha meluahkan. Dannia pula yang jadi kalut mendengar.

“Tasha. I...” Dannia tak tahu nak menjawab apa. Wajahnya jelas rasa bersalah. Tasha dapat membaca hatinya.

“Dont worry Nia. I tak marah pun. I tak ada hak nak marah. Sekarang I dan Adam hanya kawan. I balik Malaysia pun sebab nak uruskan pertunangan I. Bakal tunang I orang Singapura. I dan Adam dah officially break up couple month ago. Masa Adam datang Singapura. Masa dia datang jumpa I, I tahu hati dia bukan lagi pada I tapi pada orang lain.” Dannia kagum betul dengan tenangan Tasha.

“Orang lain? Setahu I, Adam hanya cintakan you.” Dannia cuba mengorek. Dia sukar mempercayai kalau Adam berlaku curang pada Tasha.

“Adam datang ke Singapura untuk berbincang dengan I. You tahu lima tahun kami berkawan dan itu kali pertama dia ambil langkah untuk pergi berbincang dengan I. Selama lima tahun kami berkawan, Adam tak pernah dahulukan I. Macam mana I dahulukan kejaya I berbanding dia. Begitu juga dia. Dia juga lebih memilih kerjaya dia berbanding I. Mungkin sebab kami tak pernah saling cinta. Yang ada pada kami ialah perasaan memahami. Kami tersalah anggap perasaan memahami itu sebagai cinta sebab itu kami lebih sesuai jadi kawan macam sekarang. You tahu Nia, apa yang I nampak pada Adam masa dia jumpa I di sana?” Tasha sengaja mengumpan Dannia dengan soalan provokasi begitu.

“Nampak? Nampak apa?” Dannia sedikit sebanyak termakan dengan jerat Tasha.

“I nampak cinta kat mata dia. Cinta yang I tak pernah nampak masa I kawan dengan dia. Sejak tu I tahu hati dia bukan pada I lagi. Yang peliknya Nia, I langsung tak rasa apa-apa. I baru sedar hati I pun bukan ada pada dia. Malah I happy dia dah jumpa kebahagiaan dia. Kami berkawan cukup lama Nia, tapi kami tak pernah terfikir soal kahwin. Percaya atau tak, Adam dah rancang nak jadikan you suri dia. Dia pernah cakap kat I dia nak jadikan you isteri dia. You jangan salah faham. Masa dia cakap tu kami hanya kawan biasa saja. Tapi bohonglah kalau I katakan yang I tak cemburu. Ada cemburu sikit di hati I. Mana taknya bertahun I kawan dengan dia, tak pernah pun dia biaca soalan ini tapi dengan you belum setahun you berdua berkenalan tapi dia dah rasa nak jadikan you isteri.” Ketulusan dan keikhlasan nampak di matanya.

“Kenapa you beritahu ini semua pada I Tasha?” Dannia bertanya lembut. Dia mahu tahu apa niat Tasha.

“Sebab I nak you dan Adam bahagia. You jangan salah sangka. Adam tak suruh I pun. Cuma I nak beritahu you, jangan anggap Adam macam lelaki lain. Adam bukan jenis lelaki yang mudah luahkan isi hatinya. You sendiri kena pandai baca isyarat yang dia hantar. You pun jenis macam tu kan? Sebab tu I nak tolong you all. Lagipun tak adil rasanya I bahagia dengan tunang I nanti kalau kawan-kawan I masing-masing masih bermain tarik tali.” Tasha menerangkan dengan senyuman. Betul Dannia belum bertemu lagi dengan gadis sebegini baik. Dia belum lagi berjumpa dengan wanita yang sebegini murni hatinya. Bertuah sungguh tunang Tasha.

“Terima kasih Tasha. Cuma I seganlah nak mulakan. Biarlah Adam dulu yang menarik simpulan tali ini.” Dannia tersenyum bahagia.

“Dan you akan sama-sama leraikan.” Tasha juga tersenyum gembira. Tahu kalau Adam mulakan pasti Dannia akan terima dengan senang hati.
Hari ini satu lagi ikatan silaturahim di eratkan dengan rasa keikhlasan dan ketulusan. Pasti ikatan ini tak akan terlerai selagi rasa tulus dan ikhlas itu masih ada dalam diri mereka.




Tasha duduk menelefon Adam. Di sebelahnya ada Aidil, bakal tunangnya. Sesekali Tasha memandang Aidil, bakal tunangnya yang duduk di sebelah sambil menunggu panggilannya di jawab. Bakal tunangnya juga pereka fesyen sepertinya. Dua tahun mereka berkenalan tak sangka Aidil menyimpan rasa padanya. Sebaik dia mengumumkan dirinya bersendirian, Aidil terus melamarnya menjadi isteri dan dia sendiri gembira menerima tawaran itu kerana rupanya hatinya juga telah lama terpikat pada si jejaka.

“Hello, Tasha.” Suara Adam kedengaran menjawab panggilannya.

“Hello Adam. You jangan cakap apa-apa. Dengar apa yang I nak katakan.” Tasha awal-awal lagi memberi amaran. Adam hanya membisu. Tasha tersenyum sebelum menyambung balik hujahnya.

“I dah bagitahu Dannia tentang kita. I dah terus terang dengan dia, yang kita hanya kawan dan I dah nak bertunang dengan orang lain. I juga bagitahu dia yang you sayangkan dia. Dia hanya tunggu you bertindak Adam. Nia kata kalau you bertindak, dia akan terima you. For that you should thank me.” Suara Tasha sedikit nakal. Aidil yang memasang telinga di sebelah pun tersenyum dengan kenal mendengar kenakalan bakal tunangnya itu.

“What Tasha? Ohh thanks Tasha.” Suara Adam kenyataan gembira sekali. Happy benar dia. Lebih-lebih lagi mengingatkan Dannia sudi membahagiakan dia.

“Memang you patut terima kasih kat I. You baik cepat bertindak sebab I juga beritahu Nia, yang dia rampas you dari I. Kalau you all masih tak nak bersama I akan rampas you balik dari dia. So break a leg. I got to go. I tengah date dengan Aidil ni. You tu bertindak. Jangan lembab sangat.” Tasha cepat memutuskan talian/ Di bibirnya keluar gelak kecil. Terlepas perasaannya untuk mengatakan Adam lembab. Dah lama dia simpan perkataan itu untuk Adam. Baru hari ini terlepas.

“ Tak baik sayang cakap Adam macam tu.” Aidil menegur sikap bakal tunangnya tadi.

“I cakap je. I dah lama geram nak cakap dia lembab. Dah memang dia lembab lah sayang. Lagipun sayang tak payahlah risau. Dia tu tengah happy, tengah angau. Dia tak akan kisahlah.” Tasha tersenyum manja pada Aidil.

Aidil cukup bersyukurlah di dunia ini masih ada wanita yang suci hatinya dan dia akan memiliki hati itu. Cinta bukan bermakna kita memiliki. Bukan bermakna kita menguasai tapi lebih bahagia kalau kita redha dan menerima segalanya. Tak guna terlalu memaksa kadang kala kita perlu lepaskan juga.

P/s Tasha telah membuka ruang buat Adam. Bagaimanakah Adam bertindak? Atau persoalannya Adakah Adam akan bertindak?... Tentukan akhirnya...

8 comments:

MaY_LiN said...

hahaha..
pe la adam neh..
lambat..

diella said...

mungkin kah ade halangn lg..???jgn la..nk tgk nia bhgia..

::cHeeSeCaKe:: said...

hope adam x "lembap" lg..
hehehe..
cpat bertndak..
sure best pas ni..
care2 adam mmujuk dannia..hee..

nana_cunoi said...

amender ler adam ni...lembab..sekeh pala tu karang, baru tau..hahaha

Anonymous said...

alamak sedihnya cite ni dah nak habis. dah lama tgu cite ni bsmbg. npe x buat panjang skt. x puas lg tgk adam ngan nia bersama. best kan diaorg.

et said...

ala.ala.jgn la adam jadik lembap nnt.huhuhuhu.adei.jgn la die terkaku ke hape ke.cpt2 la kejar nia.wuwuwuu.

atashi79 said...

suke nye...
huhuhu...
xsabar nak tunggu.......

nursya said...

best ar klw dpt kwn mcm tasha nie...
zaman skrg nie ssh nk cari org mcm tasha nie..
hehehe....

go adam go....
chaiyok chaiyok...