Wednesday, February 4, 2009

Jodoh atau Cinta 10

Sudah hampir seminggu arahan di keluarkan namun Iman masih tidak mempedulikan Danish seperti sepatutnya yang dilakukan oleh seorang P.A. Dia tetap hanya menjalankan tugasnya sebagai pengurus. Hari-hari Danish di cabar dengan kedegilan Iman. Setaip kali di suruh pasti ada sahaja alasan. Setiap kali diarahkan pasti di ingkari. Dalam seminggu ini Zahlia dan Zila yang paling kesian melayan kerenah dua-duanya yang ego. Namun hari ini kesabaran Danish sudah sampai ke kemuncak. Iman perlu di ajar menghormatinya.
“Bila you nak pindah bilik?” Suara Danish memenuhi ruang kerja Iman. Dia sudah tidak dapat bersabar lagi.
“You ni kenapa? Masuk-masuk terus tengking orang. Dah tak reti nak bagi salam dulu.” Iman yang dari tadi leka membelek fail di kabinet yang setinggi dadanya itu menoleh ke arah Danish yang tegak di hadapan mejanya. Terkejut dia.
“I cuma beradab dengan orang yang tahu hormatkan orang lain. Bukan kepala batu macam you. Sekali lagi I tanya bila you nak masuk bilik depan pejabat I tu and start acting like my P.A?” Tegas Danish. Suaranya semakin tinggi.
“Kan I dah kata I bukan P.A you. I not your P.A and I will not be your P.A. Read my lips I don’t want to be your P.A.” Iman memang cari nahas. Iman berpaling. Namun pantas Danish menarik lengan Iman. Memaksa gadis itu melihatnya. Iman menahan sakit lengannya di cengkam kuat. Bagai rapuh tulangnya.
“You tak ada pilihan. I bos kat sini. I kata you kena jadi pembantu I dan you akan jadi. So start follow my order. Untuk satu saat tolong ikut arahan dan berhenti jadi pembangkang boleh tak?” Suara Danish belum lagi kendur. Semakin tinggi. Tangannya juga semakin mencengkam.
“Arahan? Hello you tak baca polisi syarikat ke? My department is under my control and no one can just simply make decision without my permission. I bukan bawah kuasa you jadi you tak ada hak nak tukar-tukar I.” Nada Iman pula semakin tinggi. Lengannya sakit. Aura marah mula bertiup.
“Oh yea? You lupa ke? I one of B.O.D and I adalah salah seorang pemegang saham terbesar di syarikat ini. Itu yang memberi I hak. Bila I kata you pindah. You akan pindah.” Danish tak mungkin mengalah kali ini.
“ I kata I taknak jadi I taknak lah. You tak akan boleh paksa I. Lepaskan I. Sakitlah” Walaupun perlahan namun tegas. Iman menentang tegas sinar mata tajam Danish. Api ketegangan memuncak.
“You...”
“Danish... Iman... Kenapa ini? Bergaduh sampai keluar boleh dengar suara. Kamu berdua jumpa papa kat dalam bilik sekarang. Tak malu ke?” Belum sempat Danish megeluarkan suara, Dato Arif dulu menyelamatkan keadaan. Dia yang kebetulan tergerak hati untuk menjenguk perjabat hari ini sempat mendengar pergaduhan antara keduanya. Iman mahupun Danish lantas tersentak. Pegangan di tangan Iman terlepas.

Danish dan Iman tak ada pilihan selain mengikut arahan Dato Arif. Selain dari menghormati Dato Arif sebagai ketua tetapi juga sebagai orang tua mereka. Saat kaki mereka melangkah keluar dari pintu pejabat Iman baru mereka sedar yang pergaduhan mereka di dengari oleh segenap penghuni pejabat itu. Malunya tak terhingga. Namun segala telah berlaku.

“Apa yang berlaku? Bergaduh sampai macam tu sekali? Danish? Iman?” Dato Arif bertanya kepada kedua-duanya yang duduk berhadapan dengannya kini.
“Ada hal sikit papa.” Lemah jawapan Danish membuatkan Dato Arif tak puas hati.
“Hal ke masalah? Papa pelik you two are husband and wife. Sepatutnya tak ada masalah sampai bergaduh macam ini. Danish sepatutnya kamu bersabar dengan Iman dan Iman pula cuba bertolak ansur dengan Danish. Ini tidak bergaduh macam budak-budak. Now tell me what is the problem?” Tegas Dato Arif. Bagimanalah untuk menyatukan dua hati yang sentiasa berperang ini.
“Danish keluarkan arahan yang Iman kena pindah bilik di sebelah bilik Danish and become my P.A. Danish dah bagi dia masa seminggu papa untuk ikut arahan itu. Danish dah bersabar seminggu tapi dia tak nak tolak ansur. Saja tunjuk kuat bantah arahan C.E.O.” Adu Danish. Dia yakin papanya di sebelah pihaknya.
“Okay. So Iman kenapa tak nak ikut kata Danish?” Dato Arif perlu mendengar dari kedua belah pihak.
“Masalahnya Dato. I ini O.R manager. Iman tak nampak alasan yang cukup logik kenapa saya kena jadi P.A dia.” Bantah Iman.
“Papa ingat Danish suka-suka ke nak pilih orang. Danish pilih dia kerana Iman yang paling faham urusan syarikat so she can help me a lot. Iman tahu selok belok syarikat selama ini. Danish perlukan Iman untuk beri tunjuk ajar how to do business here. Tak ada yang lebih pakar tentang syarikat ini berbanding Iman papa. Salah ke Danish kalau nak Iman jadi P.A Danish for the sake of company?” Alasan Danish memang cukup logik di dengar.
“Sekarang Iman dah dengarkan alasan Danish jadi papa nak Iman ikut arahan Danish. Papa rasa Danish betul. Iman kena berada disisi Danish. Dia tak arif sangat macam mana business di Malaysia. Business di sini bukan serupa macam di London. Iman kali ini papa minta Iman ikut arahan Danish dan papa harap lepas ini jangan terjadi lagi hal macam ini. Hal kecil pun dah macam nak terbalik dunia. Kamu berdua suami isteri sepatutnya berganding bahu bukan berperang. Satu lagi mama kamu pesan balik jumaat ini. Kesian mama kamu rindukan kamu berdua. Kamu Iman kenapa dah jarang balik?” Nampaknya arahan sudah di keluarkan. Iman terpaksa menurut.
“Iman sibuk sikit. Kalau tak ada apa-apa, Iman keluar dulu. Assalamualaikum.” Iman terus sahaja pamitan.
“Hmm... Waalaikumsalam. Lunch nanti lunch dengan papa dan Danish.” Pesan Dato Arif. Iman hanya mengangguk.
“Proteslah tu. Tak habis-habis nak melawan.” Omel Danish sebaik Iman hilang di balik pintu. Namun senyumannya tetap mekar kerana kemenangan di pihaknya. Dato Arif hanya menggeleng kepalanya melihat teletah kedua-duanya. Parah macam ini.
“Hai Danish. Kalau isteri seorang pun tak boleh nak kawal macam mana nak uruskan company. Kali ini papa di sebelah Danish. Nasib baik Danish boleh bagi alasan yang logik tadi kalau tak malulah dengan Iman.” Usik Dato Arif.
“Dapat isteri seorang pun dah pening papa. Yang ini bukan macam yang lain pujuk je terus jalan. Yang ini kena ada strategi itu yang pening. Bijak pula tu.” Jawab Danish. Ketawa Dato Arif mendengarnya. Seperti yang dia duga arahan Danish menukarkan Iman ada udang di sebalik batu.
“Jadi betullah papa sangkakan yang Danish sengaja nak tukar Iman jadi P.A Danish sebab Danish nak kawal Iman. Nak Iman dekat dengan Danish. Betulkan?” Serkap jarang Dato Arif memang mengena.
“Danish keluar dululah papa. See you at lunch.” Danish cepat-cepat mengundur diri sebelum rahsianya dapat di korek lebih dalam. Dato Arif dapat melihat Danish yang agak kelam kabut. Betullah tu.
“Okay. Good luck. Jangan tunggu lama-lama sangat. Papa dan mama dah lama mengidam nak tambah cucu.” Makin giat Dato Arif mengusik. Danish tersenyum malu mengdegar usikan papanya. Baru langkah pertama dah kantoi dengan papa sendiri.

10 comments:

DianaTakyuddin said...

sian iman...dr manager tuptup tukar jd pa...
suke kongkong org r danish ni...huhu

btw, can't wait 4 ur next n3...=)

bulan bintang capricorn said...

haha..
at last iman 2 dok gak kat bwh danish..
msty mcm2 jd pasnie..bkn takat gado smpai 1 ofis dgr je kang..

ske2..
smbg cpt2 ekk..
keep in up writer..
luv ur story so much..
:)

kurnia said...

siannnnn....nyer iman....tp takpe...bkn nak kongkong.. cemburu ...cemburu tandanya sayang...danish dah jatuh cinta....nk lg...nk lg...nk lg...

Shima Awang said...

hissshhh geram betui dgn danish nih..org lelski cam tuelahh.suka sgt guna kuasa veto dia...huhhuhuhu..

Unknown said...

bagus btll dpt ayh mcm tu...sporting hbs...cuak gak ruperyer danish tu...huhu...best2 citer ni...hope lps ni diaorg mkin rapat...xsabar tgg next n3

keSENGALan teserlah.. said...

yesss..
firts step da dilaksanakan..
danish..move on cpt..
besh2..
nk lgi,,nk lgi....
ske2...

Anonymous said...

best part nie.. pdn mk iman kna dgn danish..

misz nana said...

akhirnya jumpa gak blog cite JAC ni..
kat penulisan2u lama sgt nak tunggu sambungannya..

sambung lagi iman..

Anonymous said...

huhuhuuh bila nk smbg....
x sabar nie

Anonymous said...

erm best ar..xsabo nak tgu cite sterusnya....hope writer cpt2x smbung...