Monday, June 28, 2010

Cerpen I HATE YOU? YESS...FOREVER

Sambungan Cerpen Lagu Hatiku.


    Selepas berhenti kerja aku menjadi penganggur berjaya. Seminggu aku berhenti kerja, kini aku dalam usaha menggemukkan kembali badan dan memalaskan diri sendiri. SERONOK tak kerja... huhu terlintas di kepala bengongku ini ingin saja cari lelaki kaya... Kahwin lepas tu boleh aku jadi mem besar, huahuahua.. (malang laki aku)

  "ANGAH, esok pergi ke syarikat ni. Ini company kawan abah. Abah dah cakap kat kawan abah tu, kamu nak minta kerja kat situ. Kamu jangan lupa pula." Alamak entah bila bos aku ni duduk selangkah dua dari tempat betapaku...
  "Alah abah..." Aku baru nak mengelak. mangkuk pop corn di ribaku di letakkan ke atas lantai.
  "Apa alah-alah. Tak ada alah-alahnya. Sampai bila angah nak duduk rumah macam ni. Tengok tu tak senonoh, duduk makan popcorn. Itu je kerja angah. Abah tengok angah makin pendek sebab makin gemuk. Dah pergi kerja." Tegas abah. Tersentuh hati aku bila abah kata aku gemuk. Aku pendek. Huh sakit hati. Adik aku pula sedap-sedap gelakkan aku. Tak apa nanti kau.
  Sekarang tuhan kan bayar cash. Baru lepas gelakkan aku ada hati nak ambil pop corn aku. Belumpun sempat jari adik kesayangan aku ni sampai ke mangkuk besar milikku. Cepat je aku larikan mangkuk pop corn ku. Huh padan muka. Terpinga-pinga dia.
  "Angah..." Dia memberontak dan aku dengan kekejaman melanda buat muka selamba.
  "Kalau nak beli sendiri. Tadi kan seronok gelakkan angah. Huh." Aku dengan segala aura adolf mengambil popcorn dan memasukkan kedalam mulutku dengan wajah penuh nikmat... huhu. Puas hatiku..


  Keesokkannya ala-ala minah suci tanpa kesalahan aku ke pejabat itu. Aku menunggu di panggil. Macam pergi klinik macam tu. Huhu.. Aku menanti dengan penuh kesabara.... Sabar sehingga mataku hampir terlelap. Huh inilah tendangan Nasi Lemak Sambal Kerang yang aku makan pagi tadi ( lapar pula fikirkan sambal kerang)  Titian Mimpi aku sudah nampak... 1... 2...3... nak melangkah.

"Encik Anuar." Alamak potong mimpi betullah. Suara itu mengejutkan ku.
"SELAMAT PAGI CIKGU" Reaksi spontanku bila terkejut. Terkejut mendengar suara yg bercakap berhampiran dengan aku itu. Huh hilang titian aku... terus terjatuh dalam longkang penuh kesedaran. Dengan wajah tempe tamat tempoh aku segera berdiri.
Di hadapanku kini hadir tiga batang tubuh yang memandang ke arahku. OPPPSSS baru aku sedar kesilapan diri. Tadi sewaktu terkejut aku mengucapkan selamat pagi. Tidak tahu malu aku buat muka kucing comel... wah comel macam Puss yang gemuk dalam cerita Shrek happy forever after... huhu
" Hazia?" Suara itu menarik aku memandang ke arah salah satu tubuh yang tinggi berdiri itu. Alamak Bos ku Musuh ku... Encik Arman...(ingat lagi ke encik Arman, ala bos aku dalam episode Lagu hatiku dulu tu. sekarang dah jadi EX bos aku)
"Awak buat apa kat sini?" Sibuk pula ex bos aku ini bertanya. Suka hatilah. Aku pun bayar cukai apa kat Malaysia ni.
 "Saya datang nak kerjalah. Abah saya suruh jumpa Encik Anuar." Aku menayangkan muka geram tak ada jambatan. Geramlah wei.
 "Saya Encik Anuar." Lelaki di sebelah ex-boss aku memperkenalkan diri.
 "Bye ex-boss. Hai future bos. Saya Hazia." Aku menghulurkan salam pada future bos aku.
Di sambut hangat oleh Encik Anuar. Wah bahagia aku. Pandai abah aku cari ketua untuk aku. Kacak dan mengancam... huhu.
 "Tak payahlah salam sampai tak nak lepas. Ada gam ape?" Amboi ex bos aku ni sesedap mulut dia je nak mengata. Terasa sakit tanganku di rentap olehnya. Baru nak menggatal dah ada yang kacau daun.
 "Sibuk je." Rungutku.
 " Aku balik dulu Nuar." Ex bosku meminta diri dari future bosku. Nak balik tapi lengan aku di capai sama. Apa ke halnya.
  "Nak balik, baliklah. tangan saya lepaskan." Guman aku sambil meronta minta di lepaskan.
   "Awak balik dengan saya."Arah Encik Arman.
   "Amboi banyak cantik dia nak arah-arah saya. Eh bapa ayam lepaslah. Ingat saya ni anak ayam ke?" Semburku. Hah kan dah kena... padan muka. Usik aku lagi.
  "Man, kau janganlah buat hal. Dia tu pekerja aku tu,." Encik Anuar, bos ku cuba membantu. Wah macam putera selamatkan puteri. Terharunya...
  "Nuar, dia ni runaway secretary aku." Sesedap bahasa je dia buat movie baru dengan aku. Cakap aku ni runaway secretary dia.. ingat filem runaway bride ape.
 "Ohh.. Okay. Kau uruslah sendiri. Mira,masuk bilik saya." Aku nampak putera aku terus berlalu bersama setiausahanya. Tinggallah aku dan exbos aku sendirian... Memang putera katak betul dia... Hancus harapanku.
 "Awak, ikut saya." Tanpa belas aku di heret. Di heret ke suatu tempat yang aku tidak tahu...


8 comments:

iman said...

Huhu bersambung esok ye... ada kerja sikit

Anonymous said...

Best2x...nk lg..

aku said...

alaa
x abes ke

Anonymous said...

cik Iman,
smbg cepat2 ek..heheehhe

K

MaY_LiN said...

alahai~bossss

Anonymous said...

okey gak cerite nihh...hehehe.next n3 bile?

nursya said...

alahai cian kat haiza...
hajat dihati nk dpt prince charming...
sekali putera katak bwk lari da....
wkakakaka...

Anonymous said...

Awesome!! Aku mau lagi..

-from Brunei-